بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۸/۱۴ ۰۰:۰۴:۲۵
رایزنی بورل و بلینکن درباره ایران
رایزنی بورل و بلینکن درباره ایران
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در حاشیه نشست گروه هفت در آلمان، دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کردند.
ایرنا

بورل با انتشار تصویری از این دیدار در حساب توئیتری خود، مشارکت میان اتحادیه اروپا و آمریکا « برای اطمینان از پاسخ هماهنگ به جنگ تهاجمی روسیه در اوکراین و سایر چالش‌های جهانی» را قوی و متحد خواند و افزود: ما همچنین درباره ایران و همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتگو کردیم.
بورل توضیح بیشتری درباره محتوای این دیدار ارائه کرد.  این درحالیست که وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا صبح امروز نیز در جلسه‌ای مشترک پیرامون ایران گفت‌وگو کردند.
«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار تصویری از این دیدار در حساب توئیتری خود نوشت که در جلسه پیرامون آنچه او «تهدید امنیت بین المللی ناشی از ادامه تشدید تنش‌های هسته ای ایران» نامید، بحث شده است.وی در تداوم اتهامات غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران افزود: انگلیس به همکاری با شرکای بین المللی ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز با اشاره به این جلسه در توئیتی نوشت که همکاری‌های فرا آتلانتیک در حل چالش‌های بین‌المللی کلیدی است.
همچنین وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه هفت امروز با صدور بیانیه‌ای به تکرار موضع‌گیری‌های پیشین خود علیه ایران پرداخته و ادعا کردند که تعلل صورت گرفته از سوی تهران، مانع رسیدن به توافق نهایی وین و از سرگیری اجرای برجام شده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به نقطه‌ای رسیده است که اگر  آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.
ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند. اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دو روز پیش در تماس تلفنی با جوسپ بورل خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما