بین الملل
ایرنا
۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۱۰:۵۹:۱۵
طالبان: افغانستان هرگز خاطره خوبی از آمریکا نداشته است
طالبان: افغانستان هرگز خاطره خوبی از آمریکا نداشته است
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به تصمیم جو بایدن رییس ‌جمهوری امریکا درباره لغو وضعیت افغانستان به عنوان متحد اصلی امریکا در خارج از ناتو گفته‌است که این عنوان برای افغانستان منفعتی نداشته و طالبان از این اقدام ترسی ندارد.
ایرنا

به گزارش صدای افغان(آوا)، در ادامه مجاهد گفت که «در ۲۰ سال گذشته افغان‌ها از همین ناحیه متضرر شده‌اند و کدام خاطره خوبی از آن ندارند.»

وی افزود که طالبان در بخش ‌های دیپلماتیک و تجاری خواهان روابط خوب و قابل اعتماد با کشورها است.

جو بایدن؛ رییس‌ جمهوری امریکا در یک نامه رسمی به رؤسای مجالس نمایندگان و سنای امریکا تاکید کرده است که قصد دارد وضعیت افغانستان به عنوان «متحد اصلی امریکا در خارج از ناتو» را لغو کند.

در این نامه به نقل از بایدن آمده است: «بر اساس بند ۵۱۷  قانون کمک خارجی ۱۹۶۱ من تصمیم خود را در باره خارج کردن نام افغانستان همچون متحد اصلی غیرناتو ارایه می‌کنم.»

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه امریکا با خارج کردن نام افغانستان از فهرست متحدان اصلی غیر ناتو امریکا، این کشور پس از این هجده متحد اصلی غیر ناتو خواهد داشت و واشنگتن با این کشورها در بخشهای دفاعی، نظامی - امنیتی و اقتصادی کمک خواهد کرد؛ پاکستانی یکی از این کشورها است.

این عنوان در دوران  باراک اوباما رئیس جمهوزی اسبق آمریکا در سال ۱۳۹۱ به افغانستان اعطا شده‌بود. این وضعیت از سوی امریکا به کشورهایی داده می‌شود که دارای روابط استراتژیک با ایالات متحده هستند اما عضو ناتو نیستند.

سید جواد حسینی، آگاه مسایل سیاسی در این باره گفت: «نزدیکی طالبان با کشورهای همچون روسیه و کشورهای دیگر سبب سرد شدن روابط  با امریکا شده است که بایدن این گونه تصمیم را گرفته است.»

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان گفت: «ما نمی‌خواهیم زیر عنوان که افغانان از آن خاطره خوش ندارند باشیم؛ ما از راه دیپلماتیک و سیاست متوازن با جهان به پیش خواهیم رفت.»

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد با آنکه شماری از کشورها روند عادی‌سازی روابط شان را با طالبان آغاز کرده اند اما هنوز زود است که جهان در باره به رسمیت شناختن طالبان تصمیم بگیرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما