بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ۰۸:۳۸:۰۵
اتحادیه اروپا: به تدریج اتکا به انرژی روسیه را قطع خواهیم کرد
اتحادیه اروپا: به تدریج اتکا به انرژی روسیه را قطع خواهیم کرد
رهبران اتحادیه اروپا خرید نفت، گاز و زغال سنگ روسیه را به تدریج متوقف خواهند کرد اما بعید است به اوکراین اجازه عضویت سریع را بدهند.
ایسنا

به گزارش رویترز، قرار است رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در روز پنج‌شنبه و جمعه (۱۹ و ۲۰ اسفند) در شهر "ورسای" فرانسه با یکدیگر دیدار کنند تا به بررسی حمله روسیه به اوکراین بپردازند.
در پیش نویس بیانیه ۲۷ رهبر اتحادیه اروپا که برای این اجلاس آماده شده، آمده است: جنگ تجاوزکارانه روسیه یک تغییر بنیادین در تاریخ اروپاست.
در این بیانیه آمده است: در مواجهه با بی‌ثباتی فزاینده، رقابت استراتژیک و تهدیدات امنیتی، ما تصمیم گرفتیم که مسئولیت بیشتری در قبال امنیت خود پذیرفته و گام‌های قاطع بیشتری در جهت ایجاد حاکمیت اروپایی خود، کاهش وابستگی‌هایمان و طراحی یک مدل رشد و سرمایه‌گذاری جدید برای سال ۲۰۳۰ برداریم.
این یک نقطه عطف برای اتحادیه اروپا است، زیرا روسیه بزرگترین تامین‌کننده انرژی آن است که بیش از ۴۰ درصد گاز، بیش از یک چهارم واردات نفت و تقریبا نیمی از زغال‌سنگ خود را تامین می‌کند.
رهبران اتحادیه اروپا یک ضرب‌الاجل کلی برای قطع واردات انرژی روسیه تعیین نخواهند کرد چراکه میزان وابستگی کشورهای عضو با یکدیگر متفاوتاز کشوری به کشور دیگر متفاوت است، آلمان، ایتالیا، مجارستان و اتریش از جمله کشورهایی هستند که عمیقاً به منابع مسکو متکی هستند.
اما کمیسیون اروپا معتقد است که اتحادیه اروپا به عنوان یک کل می‌تواند واردات گاز خود از روسیه را در سال جاری به میزان دو سوم کاهش دهد اما این در صورتی ممکن است که تامین‌کنندگان خود را متنوع و در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کند، اروپا همچنین باید بهره‌وری انرژی ساختمان‌هایش را بهبود بخشد.
همچنین در این بیانیه آمده، اروپا - که چندین دهه آمریکا را پشتوانه نهایی امنیتی خود می‌دانست - اکنون به دنبال این است که بودجه دفاعی خود را به طریق چشم‌گیری افزایش داده و در زمینه تولید میکروپردازنده‌ها، دارو یا مواد غذایی مستقل‌تر شود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما