بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ ۰۸:۲۱:۵۵
رئیس سنای روسیه: واکنش نظامی متناسبی به گسترش ناتو می‌دهیم
رئیس سنای روسیه: واکنش نظامی متناسبی به گسترش ناتو می‌دهیم
«والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) به ارائه درخواست رسمی از سوی فنلاند و سوئد برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) واکنش نشان داد.
فارس

ماتوینکو در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» ضمن اشاره به واکنش نظامی متناسبی که روسیه به عضویت این دو کشور در ناتو خواهد داد، گفت علی‌رغم گسترش ناتو، امنیت روسیه تضمین خواهد شد.

وی در این‌باره توضیح داد که واکنش نظامی روسیه به ورود سوئد و فنلاند به ناتو متناسب با انواع سلاح‌هایی خواهد بود که در آنجا مستقر خواهند شد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، رئیس سنای روسیه تاکید کرد: «اول از همه، از نظر نظامی، واکنش روسیه متناسب و متناظر با حضور ناتو در قلمرو این دو کشور و اینکه چه نوع تسلیحاتی مستقر می‌شوند، خواهد بود. اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که امنیت روسیه قطعا تضمین خواهد شد».

پیش از این، وزارت خارجه روسیه نیز هشدار داده بود در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، مجبور به برداشتن گام‌هایی با ماهیت نظامی-فنی خواهند شد. 

روز چهارشنبه بود که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد فنلاند و سوئد رسما برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست داده‌اند.

از زمان آغاز کارزار نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، افکار عمومی در فنلاند و سوئد به شدت به نفع عضویت تغییر کرده است. فنلاند و سوئد نزدیکترین شرکای ناتو هستند و دارای نیروهای مسلح با بودجه مناسب هستند و به عملیات نظامی و هوایی ائتلاف ناتو کمک می‌کنند. 

دولت‌های فنلاند و سوئد روز یکشنبه تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما