بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۱۶:۲۹:۱۶
بازداشت ۱۴ نفر در ناآرامی‌های ازبکستان
بازداشت ۱۴ نفر در ناآرامی‌های ازبکستان
دفتر دادستانی کل ازبکستان امروز (جمعه) اعلام کرد که چهارده نفر در ارتباط با شورش‌های اخیر در نوکوس، مرکز منطقه خودمختار «قره قالپاقستان» بازداشت شده‌اند و تحقیقاتی براساس قانون اساسی این کشور آغاز شده است.
ایسنا

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،‌ دفتر دادستانی کل ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به عنوان بخشی از یک پرونده کیفری براساس ماده ۲۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، ۱۴ نفر بازداشت شده‌اند و تحقیقات مقدماتی درخصوص این پرونده کیفری تحت ماده ۱۵۹ قانون اساسی ازبکستان آغاز شده است.»
مقامات ازبکستان روز شنبه اعلام کردند، اعتراضات بی‌سابقه مردمی در جمهوری خودمختاری در این کشور علیه اصلاحات برنامه‌ریزی شده قانون اساسی که وضعیت این منطقه را تغییر می‌دهد، برگزار شده است.
منطقه «قره‌ قالپاقستان» واقع در شمال غرب ازبکستان منزلگاه ازبک‌های قره‌قالپاق‌ است که یک گروه اقلیت قومی با زبان مختص به خودشان به شمار می‌روند. در حال حاضر طبق قانون اساسی ازبکستان این مکان، یک جمهوری خودمختار کوچک در داخل خاک این کشور آسیای میانه محسوب می‌شود که حق برگزاری یک رفراندوم برای جدایی از این کشور را دارد.
به گفته مقامات دولتی و محلی، پس از اینکه معترضان در آن روز سعی کردند به ساختمان‌های دولتی در مرکز این منطقه به نام "نوکوس" حمله کنند، نیروهای پلیس معترضان را متفرق کردند. شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان سپس دستوری را مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری در «قره‌ قالپاقستان» به مدت یک ماه جهت تضمین امنیت شهروندان، دفاع از حقوق و آزادی آن‌ها و برگرداندن نظم و قانون به منطقه صادر کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما