ورزشی
ایسنا
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۲:۵۴:۱۰
سقفِ سوراخ استخر آزادی؛ شنا زیر باران!
سقفِ سوراخ استخر آزادی؛ شنا زیر باران!
با شروع بارشهای زمستانی و با توجه به سقف سوراخ استخر سرپوشیده آزادی، تمرینات و مسابقات شناگران با مشکلاتی مواجه شده است.
ایسنا

استخر آزادی تنها استخر استاندارد در ایران برای برگزاری مسابقات بین‌المللی شنا، شیرجه، ترای‌اتلون، نجات غریق، همچنین محلی برای برگزاری دوره‌های آموزشی و کمپ تیم‌های ملی شنا، شیرجه و حتی تمرینات ورزشکاران جانبازان و معلولان است. از عمر این سازه بیش از ۴۵ سال می‌گذرد اما هیچ‌گاه تعمیرات اصولی بر روی آن انجام نشده و چند سالی است که تمرینات و مسابقات در این مجموعه با بارش باران دچار مشکلات می‌شود.
آنطور که گفته می‌شود سقف این سازه در این سال‌ها تعمیر اساسی نشده و تنها هر ساله بعد از بارندگی‌ها تعمیرات جزئی روی آن صورت گرفته است. آن‌طور که مسئولان می‌گویند سقف استخر آزادی با مصالح خاصی پوشیده شده و باید این سازه با مصالح وارداتی خاص تعمیر و تجهیز شود. 
شنبه ۲۷ آذر با شروع بارندگی‌های فصل زمستان و همزمان با تمرینات ورزشکاران در استخر آزادی، باران از سقف این مجموعه به داخل محوطه استخر نفوذ کرده و قطعا در این شرایط مشکلاتی ایجاد می‌شود.
آب باران که ناشی از تقطیر بخار آب در جو است، حتماً دارای ناخالصی هایی است که بستگی به کیفیت جو منطقه بارش دارد. این ناخالصی ها می تواند ناشی از دود، غبار، آلاینده های صنعتی، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و مواد آلی موجود در هوا باشد. آب باران در تهران با این حجم از آلودگی ناخالصی های زیادی خواهد داشت که این ناخالصی ها همراه باران وارد استخر شده و با مواد ضدعفونی کننده موجود در آب واکنش نشان می‌دهد. همچنین بارش باران موجب تغییر قابل توجه تعادل شیمیایی آب از جمله ph، سختی و .. را تغییر خواهد داد. البته شدت این موضوع هم به حجم بارندگی و مدت زمان بارش باران بستگی دارد.
در این شرایط این استخر که تنها استخر استاندارد در ایران است در فصول سرد سال دیگر قابلیت برگزاری مسابقات بین‌المللی و حتی مسابقات داخلی را ندارد و باید مسئولان ورزش کشور فکری به حال این سازه قدیمی کنند. باید بودجه قابل توجهی برای تعمیر این استخر در نظر گرفته شود و با توجه به استفاده ورزشکاران ملی رشته‌های مختلف از این مجموعه، باید در مدت زمان کوتاه این تعمیرات انجام شود تا خللی در برنامه‌های ملی‌پوشان وارد نشود.
حمید اسکندریون دبیر فدراسیون شنا درباره ریزش باران از سقف استخر آزادی به ایسنا گفت: استخر آزادی یک استخر ۴۵ ساله است و سقف آن کمی ایراد دارد. وزارت ورزش و شرکت تجهیز و توسعه نیز پیگیر این موضوع هستند تا بتوان سقف آن را تعمیر کرد. استخر آزادی یک ابر سازه است و سقف آن هم از همان ابتدا با جنس مخصوصی ایزوله شده بود که اکنون قرار است تعمیر شود. مدیر مجموعه آزادی هم برای بازدید آمده بود و قرار است اگر بتواند هزینه آن را تامین و آن را تعمیر کند. ما در این شرایط موقع بارندگی مشکلاتی داریم و آب باران به داخل محیط استخر وارد می‌شود.
وی در خصوص هزینه تعمیر و ارگانی که باید برای تعمیر آن سازه اقدام کند گفت: نگهداری استخر آزادی بر عهده شرکت توسعه و تجهیز است. هزینه تعمیر هم خیلی زیاد است. سازه استخر با روش مهندسی خاصی ساخته شده و نمی‌توان با یک دوقاب معمولی آن را تعمیر کرد. هنوز برآورد هزینه نشده اما در جلسه ای هم که از قبل داشتیم مسئولان درصدد هستند که سقف استخر آزادی که یک ساختمان ملی است را تعمیر و آن را حفظ کنند. 
وی در خصوص قول وزیر وقت ورزش برای اختصاص بودجه برای تعمیر سقف این ورزشگاه گفت: در آخرین جلسه هیات رئیسه این فدراسیون که با سلطانی فر وزیر وقت وزارت ورزش داشتیم، تعمیر سقف استخر آزادی مصوب شد اما با تغییرات در بدنه وزارت مواجه شدیم. امیدوارم در وزارت جدید این موضوع پیگیری و کار انجام شود.
دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: این مشکلات چند سال است که وجود دارد، این اواخر هم زیادتر شده است. این هفته مسابقات لیگ را داریم که مرحله اول آن در روزهای دوم و سوم دی در استخر آزادی برگزار خواهد شد. البته این ریزش باران‌ها در برگزاری مسابقه خللی ایجاد نمی‌کند اما بالاخره باید تعمیر شود. در لیگ ۱۰ تیم شرکت کرده و استقبال خوبی هم از لیگ شده است. این هفته سه رکورد ملی عالی هم در مسابقات جهانی ثبت شد و هفته خوبی برای شنای ایران بود. شناگران رنکینگ خوبی بدست آوردند و امیدواریم در بازی‌های آسیایی هم شنا بتواند شگفتی ساز باشد.

 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما