فرهنگی
خراسان
۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ۱۰:۱۶:۲۰
اکران فیلم های سینما بدون رده‌بندی سنی؟!
اکران فیلم های سینما بدون رده‌بندی سنی؟!
دیوان عدالت اداری مصوبه تعیین درجه‌بندی سنی آثار سینمایی را ابطال کرد.
خراسان

بر اساس اعلام روابط عمومی دیوان عدالت اداری، صبح دیروز 18 آبان، شیوه‌نامه رده‌بندی سنی آثار سینمایی که از نیمه سال 98 ایجاد شده بود و تاکنون اجرا می‌شد، ابطال شد.
این برای دومین بار است که دیوان عدالت اداری این مصوبه را باطل می‌کند. نسخه اول این آیین‌نامه که در اردیبهشت 98 تصویب شد، در تابستان همان سال با شکایت دادستانی کل کشور توسط دیوان عدالت اداری باطل اعلام شده بود، اما در شهریور با اعمال تغییراتی دوباره در سازمان سینمایی مصوب شد و تاکنون اجرا می‌شد.
مطابق آیین‌نامه‌ای که تا دیروز قابلیت اجرا داشت، فیلم‌های سینمایی در 4 رده +9، +12، +15 و +18 درجه‌بندی سنی می‌شدند تا بر اساس میزان خشونت، تبعیض‌های نژادی، قومی، مذهبی و...، الفاظ رکیک و نامناسب، رفتارهای مجرمانه و استعمال سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر طبقه‌بندی شوند. هر چند این رده‌بندی چند روز پس از تصویب، با تغییری مواجه شد و رده +18 آن حذف شد.
اگرچه روابط عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرده است که در پی ثبت یک شکایت از سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصوبه رده‌بندی سنی آثار سینمایی ابطال شده، اما مشخص نیست چه کسی یا نهادی، شکایت  کرده است. جالب این که دیروز یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در گفت وگو با صبا گفت: «شورای تنظیم شیوه‌نامه رده‌بندی سنی آثار سینمایی از شروع شکل‌گیری مسیر و مجاری قانونی را طی نکرده بود و اصلا بحث شکایت در کار نیست.»
بر اساس آن چه دیوان عدالت اداری اعلام کرده، اگرچه رده‌بندی سنی آثار سینمایی امری ضروری است، اما تصویب ضوابط این امر از صلاحیت سازمان سینمایی که رئیس آن به عنوان معاون وزیر فرهنگ فعالیت می‌کند، خارج است. در این اطلاعیه، به روشنی مشخص نشده که چه کسی صلاحیت تصویب این شیوه‌نامه را دارد اما به نظر می‌رسد با توجه به روال اداری مرسوم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هیئت وزیران این صلاحیت را دارند به‌خصوص که اغلب آیین‌نامه‌های نظارتی سازمان سینمایی در هیئت وزیران تصویب شده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما