بین الملل
مهر
۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۰۹:۱۵:۴۸
هشدار شدید وزیر خارجه آمریکا به چین
هشدار شدید وزیر خارجه آمریکا به چین
وزیر خارجه آمریکا نسبت به هرگونه اقدام در حمله به تایوان به شدت به چین هشدار داد.
مهر

به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به چین نسبت به هرگونه اقدام در حمله به تایوان به شدت هشدار داد و گفت این حمله احتمالی «پیامدهای بسیار وحشتناکی» به همراه خواهد داشت.

وزیرخارجه آمریکا در عین حال همزمان با هشدار به چین، ابراز امیدواری کرد که رهبران این کشور درباره تشدید بحران بر سر تنگه تایوان بسیار محتاط باشند، چون اقدامات آن‌ها می‌تواند زمینه ساز یک رویارویی تمام عیار شود.

به ادعای بلینکن، چین در تلاش برای تغییر شرایط در تایوان است و آمریکا نیز قاطعانه متعهد است که این جزیره بتواند از خود دفاع کند.

بلینکن با این حال پاسخ روشنی به اقدام و واکنش احتمالی آمریکا در صورت حمله چین به تایوان نکرد و فقط گفت: «ما سال‌های متمادی بسیار شفاف متعهد بوده ایم که تایوان راه‌های دفاع از خود را داشته باشد و ما همچنان به این تعهد ادامه خواهیم داد.»

یک روز پیش از این نیز، وزارت خارجه آمریکا و سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک، مدعی لزوم همکاری با چین تا جایی که مقدور باشد و همچنین مدیریت رقابت با این کشور به شیوه‌ای مسئولانه شدند.

در این بیانیه ادعا می‌شود: مقامات بلندپایه آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند که روابط با چین چند وجهی است و آنها باید همزمان با سرمایه گذاری و رشد همکاری‌های اقتصادی با چین، در راستای هماهنگی رویکردهایشان ارتباط نزدیک با یکدیگر را حفظ کنند تا رقابت با پکن به گونه‌ای مسئولانه مدیریت شود.

این بیانیه بعد از دومین نشست رایزنی‌های آمریکا-اتحادیه اروپا درباره چین صادر شد که از سوی «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا و «استفانو سانینو» دبیرکل سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

رقابت مسئولانه با چین درحالی به یکی از کلیدواژه‌های محوری دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا تبدیل شده که وی از ابتدای دوره زمامداری خود، در راستای تشدید سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک که هدف اصلی آن مهار قدرت یابی پکن در قرن ۲۱ است، گام برداشته و به رغم ادعای پایبندی به اصل چین واحد، از ارسال سیگنال‌هایی که به تحریک جدایی طلبان مناطق تابع چین منجر می‌شود؛ ابایی ندارد و سیاستی ریاکارانه را در قبال تایوان اتخاذ کرده است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما