اجتماعی
ایرنا
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۱:۵۰:۲۱
کیفیت پایین تولیدات خودروسازان؛ وقتی رهبر معظم انقلاب هم گلایه می‌کنند
کیفیت پایین تولیدات خودروسازان؛ وقتی رهبر معظم انقلاب هم گلایه می‌کنند
پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی و اعتراض به‌حق مردم به آنها، از جمله مواردی بوده که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار یکشنبه گذشته خود با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی به آن اشاره کردند.
ایرنا

افت کیفی تولیدات خودروسازان داخلی در سال‌های گذشته یکی از مسائلی است که همواره نُقل محافل بوده و اقشار مختلف مردم به آن اشاره و انتقاد می‌کنند. به‌طوری که حتی خودروهایی که سال‌ها و بلکه چند دهه از حضور آنها در جاده‌ها و خیابان‌های کشور می‌گذرد، نسبت به خودروهایی که در همان سال‌های اولیه در خط تولید قرار گرفتند، از کیفیت بالاتری برخوردارند.

با این حال، جز اندک موارد، در بیشتر اوقات اعتراضات مشتریان راه به جایی نمی‌برد و چیزی به نام «خدمات پس از فروش» به معنای واقعی کلمه محلی از اعراب ندارد. همچنین آمار بالای خودروهای نو که در همان ماه‌های ابتدایی راهی تعمیرگاه‌ها و استفاده از خدمات گارانتی شده‌اند، گواه بی‌کیفیت بودن تولیدات خودروسازان است.

یکشنبه هفته جاری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.

رهبر انقلاب خاطرنشان‌کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مساله بدی است، زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.

این در حالی است که صنعت خودروسازی در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از بازدید رهبر معظم انقلاب در نهم فروردین ماه ۸۹ از گروه صنعتی ایران‌خودرو، از بالاترین سطح حمایت‌ها برخوردار شده است، اما با وجود این حمایت‌ها، عملکرد غیرقابل دفاع و بسیار ضعیف آنها را شاهدیم.

در این زمینه، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: امروز شاهد تولید خودروهایی با کیفیت پایین در کشور هستیم و این نکته‌ای بود که رهبر معظم انقلاب به درستی به آن اشاره داشتند.

«ابوالفضل خلخالی» افزود: موضوع پایین بودن کیفیت خودرو، یک مساله فنی است و فقط در یک مورد بدنه خودروها، بدنه‌هایی که در ایران استفاده می‌شود از سه نظر اشکال دارد.

وی بیان‌داشت: در تولید یک سازه با استحکام مناسب، سه عامل طراحی هندسی آن، مواد به‌کار رفته و روش ساخت بسیار مهم است. امروز در موضوع هندسه سازه‌های به کار رفته در خودروها به‌ویژه محصولات خانواده پژو از یک معماری قدیمی استفاده می‌شود که مربوط به چند دهه قبل است و از استحکام لازم برخوردار نیست.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما