بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۲/۱۴ ۱۶:۴۹:۵۲
طالبان برای رفع مشکل مدارس دخترانه آستین بالا زد
طالبان برای رفع مشکل مدارس دخترانه آستین بالا زد
«انس حقانی»، عضو ارشد طالبان به تازگی در یک گردهمایی در ولایت خوست گفت که برای رفع مشکل بازگشایی مدارس دخترانه یک نشست بین عالمان دین برگزار خواهد شد.
فارس

 

مدارس دخترانه به ویژه دبیرستان‌ها در بیش از هشت ماه گذشته تعطیل بوده و طالبان آموزش دختران را به یک ممنوعیت در افغانستان تبدیل کرده است.
اقدام طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش دختران واکنش‌های گسترده‌ای جهانی را در قبال داشت و طالبان از این ناحیه همواره تحت فشار بوده است.
این در حالی است که «مولوی نورالله منیر» سرپرست وزارت آموزش طالبان چندی پیش گفت که مدارس دخترانه به‌زودی با مکانیسم جدید بازگشایی خواهد شد.
وی افزود که حکومت سرپرست کابل برای بازگشایی مدارس دخترانه از سوی جهانیان به شدت تحت فشار قرار داشته و آنان نیز ضرورت آموزش برای زنان و مردان را درک می‌کنند.
از سوی دیگر «ملاعبدالغنی برادر»، معاون اول نخست وزیر طالبان نیز در سفر خود به فراه ابراز امیدواری کرد بود که مدارس دخترانه به‌زودی در افغانستان بازگشایی شود.
این در حالی است که وزارت آموزش طالبان اخیرا اعلام کرده که فرمان بازگشایی مدارس دخترانه در اختیار رهبری این گروه بوده و در صورت دستور از بالا مدارس بلافاصله مدارس دخترانه بازگشایی خواهند شد.
عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت آموزش در این باره گفت: «این از صلاحیت‌های رهبری طالبان است. وزارت آموزش آمادگی دارد که در صورت دستور از بالا در همان روز مدارس دخترانه را بازگشایی کند.»
طالبان حدود ۲۱۰ روز می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تندی جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.
طالبان برای چندمین بار است، که وعده بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را می‌دهد و با گذشت ماه‌ها هنوز تعهد خود در قبال دختران افغانستان را عملی نکرده است.
ناظران بین‌المللی با اشاره به دوره قبلی حکومت طالبان مبنی بر وعده‌هایی درباره وضعیت زنان و دختران در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.
پیش از این مقامات گروه طالبان به جامعه جهانی تعهد داده بود، که با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان ( اول فروردین) مدارس دخترانه را باز خواهند کرد.
 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما