بین الملل
ایسنا
۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ۱۲:۴۶:۳۰
اشاره تلویحی "العامری" به احتمال ابطال نتایج انتخابات عراق
اشاره تلویحی "العامری" به احتمال ابطال نتایج انتخابات عراق
رئیس ائتلاف الفتح عراق تصریح کرد در شکایتی که این ائتلاف به دستگاه قضایی کشور ارائه کرده، ادله کافی برای ابطال نتایج انتخابات وجود دارد.
ایسنا

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر و «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف الوطنیه با یکدیگر به منظور بررسی تحولات سیاسی و پرونده دستکاری و تقلب در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق دیدار و رایزنی کردند.

دفتر اطلاع‌رسانی العامری، طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، اعلام کرد: «العامری، العبادی و علاوی در این دیدارها بر ضرورت پیگیری شکایات در انتخابات پارلمانی به شیوه‌های قانونی و قضایی تاکید کردند».

رئیس ائتلاف الفتح نیز تصریح کرد: «شکایت ارائه شده از سوی ائتلاف الفتح به دادگاه فدرال در روز پنجشنبه پیش، دارای ادله کافی برای ابطال و لغو نتایج انتخابات است».

وی چهارشنبه پیش نیز اعلام کرده بود که تحمیل اراده‌ها را نخواهد پذیرفت و ممکن است به سمت گزینه تحریم کامل روند سیاسی برود چنانچه به اعتراضات وارده به انتخابات به طور جدی و حقیقی رسیدگی نشود.

هادی العامری در ادامه اظهار داشت: «نماینده سازمان ملل متحد، کمیساریای [عالی انتخابات] را تحت کنترل خود دارد و نقشی منفی ایفا می‌کند و چنین مداخلاتی خارج از حیطه کاری او هستند».

رئیس ائتلاف الفتح همچنین بیان کرد: «سرگردانی و سردرگمی در کار کمیساریا عامل اصلی بحران سیاسی کنونی [در عراق] است».

بر اساس این بیانیه، العامری در بخش پایانی اظهارات خود همچنین خاطرنشان کرده است که کمیساریای عالی پیش از برگزاری انتخابات متعهد شده بود که چند اقدام را به منظور اطمینان‌دهی به گروه‌های سیاسی عراق در رابطه با عدم تقلب در نتیجه انتخابات انجام دهد که به هیچ کدام از آن‌ها پایبند نبوده است.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».

این بیانیه در حالی منتشر شده بود که منابع عراقی ساعاتی پیش از صدور آن گزارش داده بودند که کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی» در بیانیه‌ای به کمیساریای عالی انتخابات عراق اعتراض کرد.

در بیانیه احزاب مذکور آمده بود: «در راستای پافشاری چارچوب هماهنگ‌کننده بر درستی روند دموکراتیک و تحقق الزامات انتخابات زودهنگام که مرجعیت دینی خواستار آن شد و تأکید کرد که باید آزاد، امن و منصفانه باشد و از سوی دیگر در راستای پشت‌ سر گذاشتن شبهات و مشکلات بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و به یک بن‌بستی سیاسی انجامید و در نتیجه با وقوع رویدادهای تأسف‌باری در سال ۲۰۱۹ پایان یافت و همچنین به منظور حمایت از روند دموکراتیک و بی‌طرفی در انتخابات، ما تمام نکات فنی را به کمیساریای انتخابات ارائه کردیم».

در ادامه بیانیه مذکور همچنین عنوان شد: «کمیساریا متعهد شد که تمام مشکلات را با گام‌هایی عملی مرتفع کند؛‌ اما این نهاد به تمام آن اقدامات قانونی که اعلام کرده بود، پایبند نبود. بر این اساس، ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن را اعلام می‌کنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأی‌دهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد».

چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما