ورزشی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۳/۳۱ ۱۱:۴۱:۳۴
تعویق مجدد انتخابات کمیته‌ ملی‌ المپیک!/ مجمع وجاهت ندارد
تعویق مجدد انتخابات کمیته‌ ملی‌ المپیک!/ مجمع وجاهت ندارد
مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک فاصله زیادی برای از دست وجاهت قانونی خود ندارد و با این شرایط به نظر می‌رسد باید منتظر چهارمین تعویق در برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک باشیم.
ایسنا


برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک به نظر می‌رسد کم‌کم دارد به یک مسئله پیچیده تبدیل می‌شود و هر زمان که تاریخی برای برگزاری انتخابات تعیین می‌شود، یک اتفاق مانع از برگزاری آن در موعد مقرر شده است.
* اولین تعویق به دلیل انتخابات فدراسیون های المپیکی
انتخابات کمیته ملی المپیک ابتدا قرار بود نیمه اول بهمن برگزار شود اما از آنجا که انتخابات تعدادی از فدراسیون‌های المپیکی مهم برگزار نشده بود، کمیته ملی المپیک بنابر درخواست روسای این فدراسیون‌ها که در نظر داشتند در انتخابات حضور داشته باشند، تصمیم گرفت انتخابات را به تعویق بیندازد و ۱۷ اسفند را به عنوان زمان برگزاری مجمع انتخاباتی اعلام کرد.
* آیین نامه بدون تاییدیه تعویق دوم را رقم زد
در شرایطی که کمیته ملی المپیک باید آماده آغاز پروسه انتخابات می‌شد، مشخص شد که هیات اجرایی کمیته ملی المپیک به بحث آیین نامه برگزاری انتخابات ورود نکرده و این آیین‌نامه نیاز به تایید مجمع و کمیته بین‌المللی المپیک دارد. از این رو انتخابات باز هم به تعویق افتاد و مجمع ۱۷ اسفند به یک مجمع عادی برای تصویب آیین نامه برگزاری انتخابات تبدیل شد.
*تغییر زمان انتخابات از مهر به شهریور
در  مجمع ۱۷ اسفند، دو گزینه برای برگزاری انتخابات در سال ۱۴۰۱ پیش روی اعضا قرار گرفت که اعضا مهر ماه یعنی پس از بازی‌های آسیایی را به عنوان زمان برگزاری انتخابات در نظر گرفتند.
زمانی که بازی های آسیایی به تعویق افتاد، مجمع فوق العاده‌ای سوم خرداد برگزار شد و در آن  مجمع، ششم شهریور (پس از بازی های کشور های اسلامی) به عنوان زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک تعیین شد.
* این بار اما آمار بالای فدراسیون های المپیکی بدون رییس!
اکنون که تاییدیه آیین نامه برگزاری انتخابات رسیده و کمیته ملی المپیک کم کم باید آماده آغاز پروسه ثبت نام از کاندیداها شود، به نظر می رسد باز هم داستان بدون رئیس بودن تعدادی از فدراسیون‌های المپیکی مانع از برگزاری انتخابات شود.
طبق تبصره ۲ ماده ۴ اساسنامه کمیته ملی المپیک، تعداد فدراسیون‌هایی که رشته‌های آنها در بازی‌های المپیک قرار دارند و شش ورزشکار المپیکی باید حداکثر آرای مجمع را تشکیل دهند. در واقع باید رای اعضای المپیکی مجمع بر غیر المپیکی غالب باشد.
در مجمع کمیته ملی المپیک ۲۹ فدراسیون المپیکی به اضافه ۶ نماینده ورزشکاران حضور دارند که در واقع این ۳۵ نفر، عضو المپیکی مجمع کمیته ملی المپیک را تشکیل می‌دهند. در مقابل ۲۸ عضو غیر المپیکی در مجمع حضور دارند.
فدراسیون های فوتبال، دوچرخه سواری، ژیمناستیک و شمشیربازی در دوران سرپرستی به سر می‌برند و خبری از برگزاری انتخابات آنها نیست. اکنون به این فدراسیون‌ها، وزنه برداری هم اضافه شد و انتخابات این فدراسیون با رای دیوان عدالت اداری باطل اعلام شد و این فدراسیون هم وارد دوران سرپرستی شد. 
انتخابات فدراسیون سوارکاری هم برگزار شد اما از آنجا که وزارت ورزش ایراد قانونی به این انتخابات وارد کرده است، گفته می‌شود که به زودی سرپرستی هم برای این فدراسیون تعیین می شود.
دوره ریاست فدراسیون بدمینتون هم سوم مرداد به پایان می‌رسد و هنوز مشخص نیست که وزارت ورزش انتخابات این فدراسیون را قبل از مجمع کمیته ملی المپیک برگزار می کند یا خیر. محمدرضا پوریا رییس فدراسیون که اکنون دوباره کاندیدا شده جزو مدیرانی که سه دوره متوالی رییس فدراسیون بوده است و فعلا امکان حضور مجدد در انتخابات را ندارد.  
فدراسیون جودو هم تعلیق است که البته گفته می‌شود که حضور فدراسیون جودو در مجمع باید مورد بررسی قرار گیرد. از آن جایی که کمیته ملی المپیک باید اعضای حاضر در مجمع و آرا را  به اطلاع کمیته بین‌المللی المپیک برسد بنابراین کمیته ملی المپیک در نظر دارد که بررسی بیشتری در مورد حضور جودو در مجمع انتخاباتی داشته باشد. 
در واقع فدراسیون‌های المپیکی در وضعیت بدی حضور دارند و اگر انتخابات فدراسیون بدمینتون برگزار نشود و جودو هم نتواند در مجمع حضور داشته باشد در این صورت تعداد اعضای المپیکی مجمع ۲۷ نفر می‌شود که این تعداد نسبت به اعضای غیر المپیکی کمتر است و در این صورت مجمع وجاهت قانونی نخواهد داشت. 
این احتمال اینکه انتخابات کمیته ملی المپیک به دلیل برگزار نشدن انتخابات فدراسیون‌های المپیکی دوباره دچار چالش شود، زیاد است و وزارت ورزش و جوانان باید هرچه زودتر فکری به حال انتخابات فدراسیون ها کند در غیر این صورت یکبار دیگر شاهد تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک خواهیم بود.  

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما