بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ۰۹:۰۶:۲۸
مقام ارشد چین: نوسازی زرادخانه اتمی را ادامه می‌دهیم
مقام ارشد چین: نوسازی زرادخانه اتمی را ادامه می‌دهیم
یک مقام ارشد دولت چین در گفت‌گو با یک رسانه غربی گفت که این کشور برای امنیت ملی به نوسازی زرادخانه اتمی خود ادامه می‌دهد.
فارس

به گزارش وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» به نقل از «خبرگزاری فرانسه»  «فو کونگ» مدیر ارشد کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین روز سه شنبه  گفت: «چین همیشه سیاست عدم استفاده از سلاح اتمی  به عنوان گزینه نخست را اتخاذ کرده است و ما توانایی‌های اتمی خود را در دست‌کم در سطح مورد نیاز برای امنیت ملی خود حفظ می‌کنیم».
وی افزود: «چین به نوسازی زرادخانه اتمی خود مربوط به قابلیت اطمینان بخشی و ایمنی ادامه خواهد داد».
چین روز دوشنبه به همراه ایالات متحده، انگلیس، روسیه و فرانسه، چین بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن اعلام شد در جنگ اتمی نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید در آن جنگید.
پنج قدرت اتمی همچنین توافق کردند که روی توافق‌ها و تعهدات عدم اشاعه، خلع سلاح، و کنترل تسلیحات دوجانبه و چندجانبه با هم کار کنند و با سلاح‌های اتمی همدیگر را هدف قرار ندهند.
پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) ماه نوامبر ادعا کرد که چین به طور چشمگیری ذخایر کلاهک‌های اتمی خود را افزایش می‌دهد و در مسیر دستیابی به حداقل ۱۰۰۰ کلاهک تا پایان دهه قرار دارد که دو برابر برآوردهای قبلی ایالات متحده است.
این مقام ارشد چینی در این زمینه نیز اظهار داشت گفت که اظهارات ایالات متحده  در این زمینه «نادرست» است.
فو کونگ از سران واشنگتن و مسکو خواست تا زرادخانه های اتمی خود را کاهش دهند. وی گفت: «آمریکا و روسیه هنوز ۹۰ درصد کلاهک‌های اتمی روی زمین را در اختیار دارند. آنها باید زرادخانه اتمی خود را به شیوه‌ای غیرقابل برگشت و الزام آور قانونی کاهش دهند».
آمریکا تنها کشور جهان است که تاکنون از بمب اتمی استفاده کرده است. روز ۶ آگوست ۱۹۴۵، آمریکا نخستین بمب اتمی جهان را بر فراز شهر هیروشیما پرتاب کرد و ضمن نابودی این شهر، ۱۴۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند. ایالات متحده تنها سه روز بعد، بمب دوم را بر روی شهر ناگازاکی پرتاب کرد که طی آن ۷۰ هزار نفر دیگر به خاک و خون کشیده شدند.
قدرت بمب‌ اتمی که در شهر هیروشیما منفجر شد معادل ۱۵ هزار تن و قدرت بمبی که روی ناگازاکی انداخته شد معادل ۲۱ هزار تن تی‌ان‌تی بود. دمای زمین در لحظه انفجار بمب به ۴ هزار درجه رسید و باران رادیواکتیوی بر روی دو شهر هیروشیما و ناگازاکی فرود آمد.
نجات یافتگان از بمباران اتمی این دو شهر نیز سرانجام خوشایندی نداشتند و اغلب با انواع سرطان‌ها مواجه شدند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما