بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۱۱:۵۴:۱۵
گروسی: روسیه و اوکراین آماده همکاری با آژانس هستند
گروسی: روسیه و اوکراین آماده همکاری با آژانس هستند
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از تصرف بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین توسط روسیه، اعلان کرد که مسکو و کی‌یف آماده همکاری با آژانس برای تضمین امنیت هسته‌ای هستند.
ایرنا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروسی برای رسیدگی به نگرانی آژانس درباره امنیت هسته ای در اوکراین روز پنجشنبه در دیدارهای مجزا، با دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آنتالیا ترکیه دیدار کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نگرانی خود را درباره امنیت هسته ای پس از تصرف نیروگاه زاپوریژیا و همچنین چرنوبیل توسط نیروهای روسیه ابراز کرده بود.

او پس از بازگشت به وین محل استقرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به خبرنگاران گفت که جلسات خوبی بود؛ آسان نبودند اما با جدیت پیش رفتند.

طبق گفته مدیرکل آژانس، هر دو طرف توافق کردند که باید کاری انجام شود. همچنین دو کشور آمادگی همکاری و تعامل با آژانس را دارند.

اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد؛ برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قطع شده، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد هیچ تأثیر حیاتی بر روی ایمنی نیروگاه نداشته است.

نیروهای روسی روز ۴ مارس (۱۳ اسفند) نیروگاه زاپوریژیا را گلوله باران کرده و به تصرف خود درآوردند. این مساله باعث وقوع آتش سوزی در داخل نیروگاه شد که زنگ خطر یک فاجعه هسته ای احتمالی در اروپا را به صدا در آورد.

پیش از این نیز در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، نیروهایش نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل که محل فاجعه سال ۱۹۸۶ بود را تصرف کردند. حادثه رخ داده در این نیروگاه هسته ای باعث کشته شدن صدها نفر و انتشار آلودگی رادیواکتیو در مناطق مجاور شد. بیش از ۲ هزار پرسنل برای جلوگیری از یک فاجعه هسته ای دیگر، هنوز در این نیروگاه کار می کنند.

اوکراین دارای چهار نیروگاه هسته ای فعال است که حدود نیمی از برق کشور را تامین می کند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما