سیاسی
آخرین خبر
۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ۱۱:۴۵:۴۲
جزئیات نشست سخنگوی دستگاه قضا؛ از حادثه حرم رضوی تا خشونت علیه بازیگران زن سینما
جزئیات نشست سخنگوی دستگاه قضا؛ از حادثه حرم رضوی تا خشونت علیه بازیگران زن سینما
سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده های قضایی، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
آخرین خبر

مهمترین بخش اظهارات ذبیح الله خداییان به شرح زیر است: 

موضوع خشونت علیه بازیگران زن سینما 
* تاکنون پرونده‌ای در دستگاه قضا در این مورد تشکیل نشده و کسی شکایت نکرده است.
* هرگونه تعقیب و تحقیق در اعمال منافی عفت از طریق دستگاه قضا ممنوع است.

وضعیت پرونده حمله به چند روحانی در حرم رضوی
* در رابطه با پرونده شهادت دو تن از روحانیون ضارب دستگیر شد و فردی بنام عبداللطیف مرادی بود که اقدام به شهادت این عزیزان کرد و یکی از روحانیون مجروح شد.
* پرونده در جریان هست و ممکن است شما سوال کنید که قتل کاملا مشخص است و هم ارتکاب جرم و هم  انتصاب به متهم و باید ظرف یکی دوروز به اتمام برسد؟ ولی می دانید که قوه قضاییه  تابع قانون است و ممکن است رسیدگی به پرونده مدتی طول بکشد و  از مسئولان خراسان رضوی انتظار داریم که سریعتر به پرونده رسیدگی شود.

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره اتفاقات حواشی بازی ایران و لبنان
* جهت شفافیت در شناسایی علل و عوامل اتفاقات بازی ایران و لبنان استعلاماتی صورت گرفته است.
* تا امروز پاسخ استعلامات وصول نشده است.
* با تکمیل پرونده چنانچه احراز شود مسئولینی در این خصوص قصوری داشته‌اند متناسب با قصورشان با آنها برخورد می‌شود.

روند رسیدگی به پرونده ابربدهکاران بانکی در قوه قضاییه
* صرف انتشار اسامی بدهکاران موجب برخورد با آنها نیست، بانک مرکزی و بانک عامل آنها را تفکیک کنند.
* بانک عامل باید ضمن دسته بندی بدهکاران به دستگاه قضایی اعلام کند افراد چه وام‌ها و یا تسهیلاتی گرفتند و در جای خود هزینه نکرده و یا شرکت‌های صوری ایجاد کردند؛ تاکنون چنین اقدام انجام نشده است البته پرونده‌هایی منتهی به صدور حکم شده و برخی در جریان رسیدگی است.

آیا ازادسازی حریم رودخانه‌ها و سواحل به پایان رسیده است؟
* برخورد با متجاوزین به اراضی ملی، منابع طبیعی، سواحل رودخانه و دریاها مقطعی نیست.
* در حاشیه رودخانه چالوس اکثر دستگاه‌های دولتی رفع تصرف کردند.
* یکی دو مورد رفع تصرف به عمل نیامده که به آنها اخطار داده شده است.
* این موضوع در سراسر کشور در دستور کار قرار دارد.

آخرین وضعیت پرونده تشکیل شده برای 5 شرکت دارویی
* در سال 99 برای 5 شرکت دارویی در دادسرای تهران پرونده تشکیل شد.
* پرونده شرکت اکتوورکو با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.
* روش آنها برای اخذ ارز دولتی، ثبت شرکت بود و از طریق جعل مدارک و افزایش ساختگی قیمت‌ها توانستند حدود 92 میلیون یورو اخذ کنند و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق فاکتورسازی، دریافت چندبرابری ارز و تهیه فاکتورهای جعلی تحت تعقیب قرار گرفتند.
* برای چهار مدیر این شرکت و 7 کارمند که اقدام به اخذ رشوه کرده بودند کیفرخواست صادر شده و پرونده در جریان رسیدگی است.

5 هزار و 38 پرونده کثیرالشاکی تعیین تکلیف شد
* در سال 1400 با تلاش و کوشش همکاران ما در سراسر کشور و شوراهای حل اختلاف 793 پرونده قتل به صلح و سازش منتهی شد و از اجرای حکم آنها جلوگیری به عمل آمد.
* تاکنون بیش از 93 درصد اراضی ملی و منابع طبیعی سنددار شدند.
* از 54 هزار و 770 هکتار اراضی ملی از سواحل رودخانه ها و دریاها رفع تصرف به عمل آمد.
* 5 هزار و 38 پرونده کثیرالشاکی تعیین تکلیف شد.

کاهش 18 درصدی ورود به زندان‌ها/ انتقال حدود 6 هزار زندانی به زندان های محل اقامتشان
* در 5 ماه آخر سال 1400 ، 25 هزار مورد بازدید از زندان داشتیم که سال 1400 نسبت به سال قبل بازدید از زندان ها 40 درصد افزایش پیدا کرد.
* با کاهش 18 درصدی ورود به زندان ها مواجه بودیم.
* 80 هزار زندانی مورد عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند.
* حدود 6 هزار و 208 نفر به زندان‌های محل اقامتشان منتقل شده‌اند.

با تلاش مسئولین قضایی مشکل 3514 واحد تولیدی مرتفع شد
* در ارتباط با حمایت از تولید، با تلاش مسئولین قضایی 3514 واحد تولیدی پیگیری و مشکلشان رفع شد.
* در رابطه با پیگیری ساماندهی کالاهای انبارهای اموال تملیکی، 6 هزار پرونده در این راستا تعیین تکلیف شد.
* بیش از یک میلیون و 130 هزار ملاقات مردمی در سال 1400 داشتیم و این آمار مختص استانها است.

مشروح اظهارات سخنگوی دستگاه قضا به نقل از ایسنا به شرح زیر است:
ذبیح الله خدائیان در اولین  نشست خبری در سال جدید ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان و سال جدید گفت: در ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته ای را داشتیم و به همه عزیزان و  دانشمندانی که در این عرصه فعالیت دارند این روز را تبریک می گویم و یاد شهدای انقلاب را گرامی می دارم.  

وی ضمن تسلیت "شهادت دو تن از روحانیون انقلابی در صحن رضوی" گفت: متاسفانه در یک اقدام تروریستی توسط فردی به صورت مسلحانه وخودسرانه به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به عملکرد قوه قضاییه در سال گذشته  ادامه داد: قوه قضاییه در سال ۱۴۰۰ که با تغییر مدیریتی روبرو شد با ریل گذاری خوب در بخش های مختلف از عملکرد قابل قبولی برخوردار بود. در دوره تحول موضوع رویکرد کاربردی در مسایل مختلف مورد جدی قوه قضاییه قرار گرفت.

وی افزود: با تلاش همکاران ما در سراسر کشور و با کمک شوراهای حل اختلاف ۷۹۳ پرونده قتل به صلح منتهی شد و از اجرای حکم این تعداد پرونده جلوگیری شد.

وی افزود: از ۵۴ هزار و ۷۰ هکتار اراضی ملی از سواحل رودخانه ها رفع تصرف شد. همچنین حدود ۵ هزار و ۳۸ پرونده کثیرالشاکی تعیین تکلیف شد و اقدام مثبتی بود.

خداییان ادامه داد: از دیگر اقدامات ساماندهی وضع زندان‌ها بود. حدود ۲۵ هزار بازدید از زندان داشتیم و در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافت. همچنین با کاهش ۱۸ درصدی ورود به زندان‌ها روبرو بودیم. دو زندان هم  در کرمان و بوشهر تعطیل شدند و حدود ۸۰ هزار زندانی مورد عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند.

وی افزود: ۳۵۱۴ واحد تولیدی پیگیری و مشکلشان رفع شد و با رفع مشکل این  واحدها از تعطیلی آنها جلوگیری شد. یکی دیگر از اقدامات در سال ۱۴۰۰ این بود که بیش از یک میلیون و ۱۳۰ هزار ملاقات مردمی داشتیم.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده حمله به چند روحانی در صحن رضوی، گفت: در رابطه با پرونده شهادت دو تن از روحانیون ضارب دستگیر شد و فردی بنام عبدالطیف مرادی بود که اقدام به شهادت این عزیزان کرد و یکی از روحانیون مجروح شد.

وی افزود:  پرونده در جریان هست و ممکن است شما سوال کنید که قتل کاملا مشخص است و هم ارتکاب جرم و هم  انتصاب به متهم و  باید طرف یکی دوروز به اتمام برسد؟ ولی می دانید که قوه قضاییه  تابع قانون است و ممکن است رسیدگی به پرونده مدتی طول بکشد و   از مسولان خراسان رضوی انتظار داریم که سریعتر به پرونده رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، اخیراً رئیس قوه قضاییه ضمن ضرورت طبقه بندی زندانیان بر گذراندن حبس در شهر محل سکونت تاکید کرده است، ساز و کار اجرای این موضوع در شهر محل سکونت چگونه خواهد بود؟  آیا این موضوع امکان پذیر است؟ گفت: انتقال زندانیان به محل سکونت یک اقدام انسان دوستانه است چرا که خانواده زندانی خواهان دیدار با زندانی هستند و اگر فرد در شهر دیگری زندانی باشد خانواده مجبور به سفر به آن شهر هستند.  بر این اساس این موضوع در آیین نامه سازمان زندان ها پیش بینی شده و رئیس قوه قضاییه تاکید کرده که زندانی به شهر محل خود منتقل شوند.

خداییان ادامه داد: اگر زندان شهر محل سکونت زندانی ظرفیت مورد نظر را نداشت فرد به زندان نزدیک به محل زندگی منتقل می شوند. بر این اساس ۶ هزار و ۲۰۸ نفر به زندان های محل اقامت منتقل شدند.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده تشکیل شده برای 5 شرکت دارویی گفت: در سال 99 برای 5 شرکت دارویی در دادسرای تهران پرونده تشکیل شد. پرونده شرکت اکتوورکو با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است و روش آنها برای اخذ ارز دولتی، ثبت شرکت بود و از طریق جعل مدارک و افزایش ساختگی قیمت‌ها توانستند حدود 92 میلیون یورو اخذ کنند و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق فاکتورسازی، دریافت چندبرابری ارز و تهیه فاکتورهای جعلی تحت تعقیب قرار گرفتند و برای چهار مدیر این شرکت و 7 کارمند که اقدام به اخذ رشوه کرده بودند کیفرخواست صادر شده و پرونده در جریان رسیدگی است.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره حواشی  بازی فوتبال  ایران و لبنان در مشهد گفت:  مشکلی بود که با بی تدبیری رخ داد و ریاست جمهور دستوراتی داد و دادستان کل ورود کرد و پرونده ای در دادسرای مشهد تشکیل شده و جهت شفافیت برای  علل و عوامل واقعه استعلاماتی صورت گرفته و استعلاماتی در رابطه با قصور مسئولان انجام شده و تا امروز پاسخ استعلامات واصل نشده وچنانچه احراز شود که مسئولین در این خصوص تقصیر ی داشتند برخورد خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا پرونده ای دررابطه با خشونت علیه بازیگران زن تشکیل شده است گفت: خشونت علیه بازیگران در فضای مجازی  مطرح شد و تاکنون پرونده ای تشکیل نشده و کسی شکایتی نکرده و قوه قضاییه ورودی نداشته و چنانچه شکایتی مطرح شود قوه قضاییه ورود می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ابربدهکاران بانکی گفت: صرف انتشار اسامی بدهکاران موجب برخورد با آنها نیست و باید بانک مرکزی و بانک عامل آنها را تفکیک کنند. بانک عامل باید ضمن دسته بندی بدهکاران به دستگاه قضایی اعلام کند افراد چه وام‌ها و یا تسهیلاتی گرفتند و در جای خود هزینه نکرده و یا شرکت‌های صوری ایجاد کردند و تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است؛ البته پرونده‌هایی منتهی به صدور حکم شده و برخی در جریان رسیدگی است.

خدائیان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سازمان بازرسی چه برنامه هایی برای حمایت از تولید را دارد؟  گفت: نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات مرتبط با تولید و شرکت‌های دانش بنیان است. در این قوانین تکالیفی برای دستگاه ها تعیین شده است و سازمان بازرسی با نظارت ها میتواند با کسانی که ترک فعل داشتند برخورد کند.  یکی از اقداماتی که به جد پیگیر آن هستیم‌، الکترونیکی شدن مجوز های مربوطه است. موعد قانون مربوط به این موضوع تمام شده و اخیراً دستور دادیم که این موضوع پیگیری شود و در خصوص دستگاه های اجرایی که توضیحات لازم را نداشته باشند، پرونده قضایی تشکیل شود. کارگروهی هم در بازرسی کل جهت حمایت از تولید دانش بنیان تشکیل شده است.

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره پرونده موسوم به پتروشیمی میانکاله در مازندران گفت: در فضای مجازی برخی اینطور مطرح کردند که دیوان عدالت اداری رای داده است که اینطور نیست. شیوه نامه‌ای چندین سال پیش صادر می شود مبنی براینکه چنانچه سازمان جنگل‌ها قصد واگذاری مراتعی را به غیر دارد، چنان‌چه مرتع دار رضایت نداشته باشد حقوق مرتع دار ثابت و مرتع به دیگری واگذار شود.از این شیوه نامه به دیوان عدالت شکایت شده بود و این دیوان اعلام کرده بود که تا زمان قرارداد، مرتع قابلیت واگذاری ندارد. علت استناد به این رأی این است که مراتعی که برای پتروشیمی اختصاص یافته، این است که روستاییان آن منطقه دارای حق و حقوقی در این رابطه است. تاکنون هم شکایتی  در این رابطه در دیوان عدالت طرح نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف پرونده‌های معوق مجتمع جرایم اقتصادی گفت: پرونده های جرایم اقتصادی پیچیده ترین پرونده ها در دستگاه قضایی است زیرا تخصصی محسوب می شوند. طولانی شدن رسیدگی به پرونده ها باید منطقی باشد و  با توجه به نظارت معاونت اول قوه قضاییه بر مجتمع‌های رسیدگی به جرایم اقتصادی، دستور تعیین تکلیف پرونده‌های اقتصادی صادر شده است. در مجتمع تهران علاوه بر دادستان که نظارت دارد، رئیس دادگستری هم نظارت‌هایی را انجام می دهد و امید است هر چه سریعتر پرونده‌ها تعیین تکلیف شوند.

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در خصوص آلودگی هوا  پرونده‌ای  در دستگاه قضایی تشکیل شده است؟ گفت: در این زمینه پرونده‌ای  تشکیل نشده است. ما  قانون هوای پاک را داریم و قوانین متفرقه ای که برای پیشگیری از آلودگی آب و خاک و هوا وجود دارد. ما در سازمان بازرسی در اواخر سال گذشته تکلیفی برای همکاران مشخص کردیم که  به نظارت بر اجرای این قوانین ورود کنند و چنانچه دستگاهی ترک فعل دارد شناسایی کنند و با دلیل و مدرک آن را ارائه دهند و بازرسی ادامه دارد.  ان‌شاءالله ما شاهد ترک فعل دستگاه‌های اجرایی نباشیم ولی اگر قصوری باشد ما تکلیف داریم مراتب را به مراجع ذی صلاح ارجاع دهیم.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما