بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۰۷/۰۱ ۰۹:۱۸:۵۰
الجزایر حریم هوایی خود را به روی مغرب بست
الجزایر حریم هوایی خود را به روی مغرب بست
پس از قطع روابط دیپلماتیک الجزایر و مغرب، ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد که این کشور حریم هوایی خود را به روی تمام هواپیماهای مغربی بسته است.
فارس

بر اساس گزارش پایگاه خبری «الشروق»، «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور، فرمانده عالی نیروهای مسلح و وزیر دفاع ملی کشور الجزایر، امروز، در جلسه شورای عالی امنیت این کشور که به بررسی تحولات جاری در مرز با مغرب اختصاص یافت، تصمیم مهمی اتخاذ کرد.
طبق این گزارش، شورای عالی امنیت الجزایر تصمیم گرفته است که فورا حریم هوایی این کشور را به روی تمام هواپیماهای مغربی چه نظامی و غیر نظامی و چه آن دسته هواپیماهایی که دارای شماره ثبت مغربی هستند، ببندد.
این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که «رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزایر، در ماه جاری، رسما از قطع روابط دیپلماتیک این کشور با مغرب خبر داد.
اختلافات میان الجزایر و مغرب پس از آن تشدید شد که ماه گذشته، نقاط مختلفی از کشور الجزایر شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای بود و در پی آن، ده‌ها تن از شهروندان این کشور جان خود را از دست دادند.
الجزایر در تاریخ ۲۸ مردادماه در این ارتباط بیانیه‌ای صادر کرد که به دست داشتن رژیم صهیونیستی و مغرب در آتش‌سوزی‌های الجزایر اشاره داشت.
این بیانیه در حالی صادر شده بود که «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در جریان سفر خود به کشور مغرب از همگرایی کشور الجزایر و ایران ابراز نگرانی کرده بود.
لاپید در این خصوص گفته بود: «ما درباره نقش کشور الجزایر در منطقه نگرانی‌های مشترکی داریم؛ کشوری که به ایران نزدیک‌تر شده و در حال حاضر نیز موج [مخالفتی] علیه پذیرش اسرائیل در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر به راه انداخته است».
رژیم صهیونیستی که اخیرا به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا پیوسته، اخیرا با مخالفت شدید شماری از کشورهای آفریفایی به‌ویژه الجزایر مواجه شده است؛ رسانه‌ها گزارش داده بودند که الجزایر روند تشکیل یک گروه آفریقایی برای رد پذیرش تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را رسما آغاز کرده است.
رباط و تل‌آویو سال گذشته با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا عاد‌ی‌سازی روابط خود را اعلام کردند.
پس از گذشت چند ماه از زمان عادی‌سازی روابط دو طرف، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هفته گذشته رسما دفتر ارتباطات دیپلماتیک این رژیم در مغرب را افتتاح کرد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما