اقتصادی
ایسنا
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۷:۳۷:۲۴
کدام اقتصاد بزرگ با رکود مواجه خواهد شد؟
کدام اقتصاد بزرگ با رکود مواجه خواهد شد؟
به گفته هولدینگ ژاپنی نومورا (Nomura)، بسیاری از اقتصادهای بزرگ طی ۱۲ ماه آینده در بحبوحه سیاست‌های سختگیرانه دولت و افزایش هزینه‌های زندگی وارد رکود خواهند شد و اقتصاد جهانی را به سمت کندی رشد همزمان سوق می‌دهند.
ایسنا

به گزارش بیزنس، راب ساببارامن و سی یینگ تو در یادداشتی تحقیقاتی اعلام کردند که این کارگزاری انتظار دارد، منطقه یورو، بریتانیا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و کانادا به همراه ایالات‌متحده وارد رکود شوند.

به گفته آنان، بانک‌های مرکزی که به دنبال بازگرداندن اعتبار کنترل تورم خود هستند احتمالا با سیاست‌های سخت‌گیرانه، بیش از حد اشتباه می‌کنند حتی قبل از کاهش نرخ‌ها در سال ۲۰۲۳ اگر رشد را قربانی کنند.

آنان افزودند: علائم فزاینده مبنی بر ورود اقتصاد جهانی به کندی رشد همزمان، به این معنی که کشورها دیگر نمی‌توانند برای رشد به بازگشت صادرات متکی باشند ما را بر آن داشت تا رکودهای متعدد را پیش‌بینی کنیم.

در این یادداشت آمده است که احتمالا تورم بالا ادامه خواهد داشت زیرا فشار قیمت‌ها فراتر از کالاها به اقلام خدماتی، اجاره‌ها و دستمزدها گسترش یافته است و عمق رکود در بین کشورها متفاوت خواهد بود.

نومورا در ایالات‌متحده،   یک رکود کم عمق اما طولانی پنج فصلی را از سه ماهه پایانی سال جاری پیش‌بینی می‌کند.

به گفته اقتصاددانان، اگر روسیه به‌طور کامل گاز اروپا را قطع کند، رکود در اروپا می‌تواند بسیار عمیق‌تر باشد و اقتصاد ایالات‌متحده و منطقه یورو در سال ۲۰۲۳ به میزان یک درصد کاهش یابد.

به گفته آنان، برای اقتصادهای متوسط ازجمله استرالیا، کانادا و کره جنوبی اگر افزایش نرخ بهره باعث رکود مسکن شود، خطر رکودهای عمیق‌تر از پیش‌بینی‌های کنونی وجود دارد.

کره با ۲.۲ درصد انقباض در سه ماهه سوم سال جاری شدیدترین ضربه اولیه را ثبت کرده است. آنان افزودند که ژاپن به دلیل حمایت از سیاست‌های مستمر و بازگشایی مجدد اقتصادی با تاخیر پیش‌بینی می‌شود که خفیف‌ترین رکود این گروه را تجربه کند.

چین از آنجایی که اقتصادش با کمک سیاست‌های تطبیقی ‌در حال بهبود است از این رکود دورتر برآورد می‌شود، هرچند تا زمانی که پکن به استراتژی خود برای مقابله با کووید صفر پایبند باشد، همچنان در معرض خطر قرنطینه‌های مجدد قرار دارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما