سیاسی
برنا
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۰:۱۶:۵۱
پيشنهاد محمود صادقي براي برگزاري رفراندوم
پيشنهاد محمود صادقي براي برگزاري رفراندوم
نماينده ادوار مجلس تاکيد کرد: رفراندوم بايد در مسئله اي مطرح و به کار گرفته شود که از طرق عادي قابل حل نباشد يعني طرق عادي آن را آزمايش کرده باشيم اما در موضوع حذف يارانه هاي پنهان تا به امروز هيچ اقدامي صورت نگرفته است.
برنا

«محمود صادقي»، نماينده ادوار مجلس، در رابطه با طرح موضوع رفراندوم براي حذف برخي يارانه هاي پنهان به برنا گفت: در مورد محتواي طرح از جهت اقتصادي جاي بحث فراواني دارد و سالهاست که اين بحث مطرح شده است و به من هم گزارشاتي از مقدار يارانه هاي پنهان داده مي شود. در بيانات رهبري هم به اين موضوع اشاره شده و اخيرا هم آقاي ميرکاظمي عدد و رقمي هم در اين رابطه ارائه کرده است. از لحاظ معادل ريالي هم گفته مي شود 60 ميليارد دلار يارانه پنهان سالانه است اما بايد کار، کارشناسي روي اين موضوع انجام شود.
 
او افزود: در کنار تمام ابعاد اين بحث رهبري هم مطرح کردند که از اين يارانه اقشار ضعيف بهره مند نمي شوند، برخي معتقدند هستند اين موضوع  يک مقالطه و يک بحث انحرافي است و بدليل اينکه دولت کسري بودجه دارد و از روش هاي معقول نمي خواهد اين مشکل را حل کند مي خواهد فشارش را روي مردم بياورد و بايد براي اينکه توجيه اش کنند اسمش را عدالت بگذارند. 

صادقي تاکيد کرد: معناي خيلي صريح حذف يارانه اصلاح قيمت و افزايش قيمتها است. يعني افزايش قيمت خدماتي که دولت مي دهد و  و مي گويند افزايش قيمت را مي دهيم و بعد براي اينکه فشاري که به بخش ضعيف مي آيد را جبران کنيم آن را در قالب يارانه نقدي جبران مي کنيم در حاليکه  الان حدود ده سال از پرداخت يارانه ها مي گذرد و قيمت سوخت افزايش پيدا کرده است اما يارانه ثابت باقي مانده است، با وجود افزايش قيمت ها دولت نمي تواند  يارانه را هم پرداخت کند و اين فشار زيادي به بودجه عمومي دولت مي آورد چرا که قانون اصلاح قيمت ها، بار  روان را افزايش داده و قيمت ها را تصاعدي بالا برده است و موضوع يارانه ها و يارانه هاي پنهان تبديل به يک کلاف سردرگم شده است.

نماينده ادوار مجلس با اشاره به راهکار رفراندوم براي حل اين موضوع تصريح کرد: رفراندوم بايد در مسئله اي مطرح و به کار گرفته شود که از طرق عادي قابل حل نباشد يعني طرق عادي آن را آزمايش کرده باشيم اما در موضوع حذف يارانه هاي پنهان تا به امروز هيچ اقدامي صورت نگرفته است. 

او در پايان افزود: اول بايد دولت لايحه اي را براي اصلاح قيمت ها بدهد و اگر به نتيجه رسيد و موفق نشد از مکانيزم رفراندوم استفاده کند. البته استفاده از ظرفيت رفراندوم في نفسه خوب است، رفراندوم  تبديل به يک تابو در کشور شده و در مورد  بسياري از مسائل که گره کور دارند مي تواند راهگشا باشد البته که من فکر کنم اگر بخواهيم رفراندوم برگزار کنيم خيلي موضوعات مهم تري  وجود دارد که براي حل آنها مي توانيم از رفراندوم کمک بگيريم، به عنوان مثال موضوع توافق هسته اي که تبديل به يک بن بست شده را مي توان با رفراندوم رفع و رجوع کرد يا در مسئله FATF مي توان از رفراندوم کمک گرفت، اما بايد توجه هم داشته باشيم اگر رفراندوم برگزار شود آيا واقعا مردم به حذف يارانه ها راي مي دهند؟ مي شود به روشني پيش بيني کرد که افکار عمومي با حذف يارانه ها اصلا همراهي ندارند. بنابراين بايد به پيشنهاد دهندگان در مورد اصل موضوع و بحث رفراندوم و جنبه هاي مختلف توضيح داد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما