ورزشی
۱۴۰۲/۱۰/۲۷ ۱۷:۴۰:۴۹
ساترا و جام ملت های آسیا
ساترا و جام ملت های آسیا
سوت آغاز جام ملت های آسیا در حالی به صدا درآمد که ساترا قبل از شروع جام برای بهره مندی سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی از خدمات آی فریم شبکه های سیما و ایجاد امکان همکاری با آی پی تی وی های سازمان صدا و سیما برای برنامه سازی مشترک در حوزه جام ملت های آسیا برنامه ریزی کرده بود.

اما این برنامه ریزی ها و اقدامات با شبهه افکنی برخی رسانه های جمعی در داخل و خارج از کشور همراه شد و همین امر باعث شد تا افکار عمومی آن طور که شایسته است در جریان اقدامات مثبت ساترا برای پوشش هر چه بهتر جام ملت های آسیا قرار نگیرد.

شبهه افکنی برای صداوسیما

به محض صدور نخستین نامه سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) خطاب به سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی مبنی بر نحوه پوشش جام ملت های آسیا، برخی رسانه ها با شبهه افکنی در مورد حق پخش تلویزیون، این موضوع را زیر سوال بردند و نوشتند که رسانه ملی آن را خریداری نکرده و از منبعی دیگر آن را برای مخاطبان پخش می کند. استناد آنها هم به دقایقی از بازی افتتاحیه است که به علت اختلال چند دقیقه ای، صداوسیما ناچار شد تصاویر را برای لحظاتی از منبعی دیگر پخش کند.

این در حالی است که نام شبکه ورزش و شبکه 3 در فهرست رسمی پخش کنندگان جام ملت های آسیا قرار دارد، موضوعی که چندی پیش از سوی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز مورد تایید قرار گرفت.

تاج بر اساس قرارداد سه جانبه ای که میان صداوسیما، فدراسیون فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا منعقد شده بود اعلام کرد که با توجه به این قرارداد و پرداخت حق پخش رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پخش تمامی بازی‌ها و گزارش‌های مرتبط با آن به صورت انحصاری در اختیار رسانه ملی قرار گرفته است.

فارغ از این تایید رئیس فدراسیون فوتبال، تصویری از IDکارت محمدرضا احمدی گزارشگر شبکه سه منتشر شد که با سایر خبرنگاران متفاوت بود و نشان می داد که رسانه ملی حق پخش را خریداری کرده و خبرنگار مربوطه می تواند گزارش مربوط به بازی ها را از باکس ویژه پخش زنده گزارش کند.

ابهام و شبهه دیگری که در خرید حق پخش ایجاد شده بود مربوط به عدم درج نام سازمان صداوسیما به‌عنوان پخش‌کننده مسابقات در سایت AFC بود که بلالی مدیرکل امور تامین کالا و خدمات سازمان صداوسیما در این رابطه گفت: بنا به برخی ملاحظاتی که در عرصه بین‌المللی وجود دارد، واحد برگزارکننده مسابقات اسم سازمان صداوسیمای ایران را در سایت‌شان قرار ندادند؛ ولیکن با ما همکاری دارند. این رویه جدیدی نیست و در سال‌های گذشته هم برای دیگر رویدادها وجود داشته است.

اختیار تام صداوسیما در پخش و فروش مسابقات جام ملت ها

قرارداد خرید حق پخش مابین سازمان صدا و سیما و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اما نکته ویژه ای دارد، در این قرارداد آمده است که تمامی مسابقات جام ملت‌های آسیا و حواشی بازی‌ها به صداوسیما فروخته شده و سایر پلتفرم‌ها و سایت‌های ورزشی اگر تمایل به پخش این رقابت‌ها و حواشی آن دارند باید با صداوسیما مذاکره کنند.

این قرارداد به‌صورت انحصاری در کل محدوده سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در اختیار سازمان صداوسیماست و پخش جام ملت‌های آسیا بدون اخد مجوز رسمی از رسانه ملی، غیرقانونی بوده و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مسولیتی ندارد.

قرارداد خرید پخش مسابقات جام ملت ها به روشنی مشخص کرده که این حق منحصرا برای مجموعه شبکه‌های این سازمان و پلتفرم‌هایی است که از صداوسیما مجوز لازم را اخذ کرده باشند.

 سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی سازمان صداوسیما (ساترا) با توجه به این قرارداد، قبل از جام ملت‌های آسیا در نامه‌ای به مدیران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر خواستار هماهنگی پلتفرم‌ها، سایت‌ها و پایگاه‌های خبری برای پخش جام ملت های آسیا شد و اعلام کرد قاب تصویری شبکه ۳ و ورزش سیما را به صورت آی فریم در اختیار سکوهای دارای مجوز از ساترا قرار میدهد. 

شرایط ویژه صداوسیما برای سایر پلتفرم ها در پخش جام ملت ها

سازمان صداوسیما به لحاظ قانونی و براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انحصار حق پخش زنده را در اختیار دارد و هیچ نهاد و سازمانی به جز سازمان صداوسیما نمی‌تواند به موضوع حق پخش زنده ورود کند.

با این وجود ساترا به منظور حمایت از رسانه های دارای مجوز از این سازمان و ارائه خدمات محتوایی، قاب اختصاصی (آی فریم) جام ملت های آسیا را با لحاظ کردن برخی شرایط و درخواست رسمی رسانه های صوت و تصویر در اختیار آنها قرار داد.

بر این اساس پلتفرم‌ها دو راه برای پوشش زنده جام ملت های آسیا دارند، یک راه این است که از طریق دریافت آی فریم شبکه های ۳ و ورزش سیما جام ملت های آسیا را به صورت زنده پوشش دهند و راه دیگر آن است که با یکی از IPTVهای سازمان صداوسیما به توافق مشخصی برسند و از این طریق اقدام به پخش زنده مسابقات یا برنامه سازی با موضوع جام نمایند.

بنابراین مشخص است که سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به دنبال حمایت از سکوهای دارای مجوز است و همواره نظارت و حمایت خود را به شکل توامان پیگیری میکنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما