بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۰۸:۰۹:۲۰
ناتو حمله هسته‌ای را تمرین می‌کند
ناتو حمله هسته‌ای را تمرین می‌کند
ائتلاف ناتو در رزمایشی که از روز دوشنبه آغاز می‌شود استفاده از بمب‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا را با مشارکت حدود ۶۰ جنگنده از نیروی هوایی ۱۴ کشور تمرین خواهد کرد.
فارس

«سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) روز جمعه (۱۴ اکتبر/ ۲۲ مهر) اعلام کرد رزمایش سالانه هسته‌ای خود را روز دوشنبه آغاز خواهد کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز در این رزمایش حدود ۶۰ هواپیما با انجام پروازهای آزمایشی بر فراز بلژیک، دریای شمال و انگلیس استفاده از بمب‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا را تمرین خواهند کرد.

در این تمرین‌ها از بمب استفاده نخواهد شد، اما نیروی هوایی کشورهای عضو ائتلاف به تمرین با جنگنده‌هایی خواهند پرداخت که قابلیت حمل بمب‌های هسته‌ای B61 آمریکا را خواهند داشت.

رزمایش ناتو احتمالاً با رزمایش هسته‌ای روسیه همزمان خواهد شد. مسکو در این رزمایش زیردریایی‌ها، موشک‌ها و بمب‌افکن‌های قادر به حمل سلاح‌های اتمی را آزمایش می‌کند.

ناتو گفته رزمایش‌ سالانه این ائتلاف ارتباطی با تنش‌های اخیر از سوی روسیه ندارد. در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت ناتو قرار گرفته آمده است: «این رزمایش که تا ۳۰ اکتبر ادامه خواهد داشت یک فعالیت تمریمی روتین و هر ساله است و ارتباطی با هیچ‌یک از تحولات فعلی جهان ندارد.»

«اوئانا لانگسو»، یکی از سخنگوهای ناتو به رویترز گفت: «این رزمایش برای اطمینان خاطر از این است که بازدارندگی هسته‌ای ائتلاف کماکان ایمن، سالم و موثر است.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو به تازگی گفته که این تمرین‌ها علی‌رغم تنش‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد. او گفته بود که لغو این رزمایش به دلیل جنگ اوکراین «پیام بسیار غلطی ارسال می‌کرد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه چند هفته پیش در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود روسیه برای دفاع از خاک خود از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد، از جمله سلاح اتمی استفاده خواهد کرد. پس از آن روزنامه «واشنگتن پست»  نوشت که  آمریکایی‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی، هشدارهایی محرمانه به مسکو داده‌اند.

میزبان رزمایش کشور بلژیک خواهد بود. این رزمایش هر سال در کشور متفاوتی برگزار می‌شود. سال گذشته ایتالیا میزبان آن بود. هدف تمرین‌ها، آموزدن توانایی کشورهای عضو ائتلاف برای انجام حملات هسته‌ای خواهد بود.

اسکای‌نیوز نوشته بمب‌افکن‌هایی که در این رزمایش مورد آزمایش قرار می‌گیرند توسط جنگنده‌های دیگر و هواپیماهای جاسوسی و سوخت‌رسان اسکورت خواهند شد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما