اقتصادی
خراسان
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۰۷:۴۵:۵۳
تناقض عجیب در شرکت های بزرگ؛ بهره وری صفر و حاشیه سود تا 80 درصد!
تناقض عجیب در شرکت های بزرگ؛ بهره وری صفر و حاشیه سود تا 80 درصد!
گزارش سازمان مدیریت صنعتی از عملکرد 500 شرکت بزرگ کشور در سال های اخیر واقعیت تلخی را نشان می دهد، سودآوری بالایی که با وجود بهره وری منفی رقم خورده است!
خراسان

براساس اظهارات یکی از مسئولان سازمان مدیریت صنعتی، 500 شرکت بزرگ کشور در سال های اخیر به طور متوسط حاشیه سود 24 درصدی داشته اند اما بهره وری آن ها منفی بوده است!
اظهارات مسئولان سازمان مدیریت صنعتی نشان از یک تناقض بزرگ دارد. این که به رغم سهم 20 درصدی 500 شرکت برتر کشور در تولید ناخالص داخلی و نیز حاشیه سود 24 درصدی آن ها در سال های اخیر، این شرکت ها بهره وری منفی داشته اند. همچنین در لیست رسته های دارای بیشترین حاشیه سود، شرکت هایی که مبتنی بر تولید محصولات دارای ارزش افزوده واقعی یا بالا باشند، دیده نمی شود و بیشترین حاشیه سود به شرکت های مالی و شرکت های خام فروشی تعلق گرفته است.
به گزارش ایسنا، درویش زاده معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در نشست بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت های برتر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۵۰۰ شرکت برتر، شرکت بزرگ در صنعت نساجی وجود ندارد و در گردشگری هم ضعیف هستیم. همچنین مقایسه گروه‌ها نشان می‌دهد، بانک‌ها و پتروشیمی‌ها قوی ترین گروه هستند که  16.5 و 15.3 درصد درآمد این ۵۰۰ شرکت را تشکیل می‌دهند. گروه‌های بعدی به ترتیب فلزات اساسی، شرکت‌های چندرشته‌ای و فراورده‌های نفتی هستند. به گفته وی در شاخص صادرات نیز پتروشیمی اول است که ۵۰ درصد صادرات ۵۰۰ شرکت‌ را به خود اختصاص داده است. این ها همه در شرایطی است که مقایسه جهانی نشان می دهد که اولین شرکت ترکیه، فروشی معادل دو و نیم برابر و اولین شرکت دنیا ،فروشی معادل 79 برابر (اولین شرکت) ایران دارد.
اما نکته قابل تاملی که مسئولان سازمان مدیریت صنعتی به آن اشاره کردند، حاشیه سودهای 500 شرکت برتر، به رغم بهره وری صفر این شرکت هاست. معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در این باره گفت: شاخص بازده فروش یا حاشیه سود نشان می‌دهد که حاشیه سود شرکت‌های سرمایه گذاری مالی ۸۲ درصد، محصولات کانی و غیر فلزی ۵۰ درصد، فلزات اساسی مثل فولاد مبارکه ۴۴ درصد و متوسط حاشیه سود کل شرکت‌ها ۲۴ درصد است. در عین حال کیانی بختیاری مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در پاسخ به سوالی درباره شاخص های منفی شرکت های برتر در 25 سال گذشته گفت: شاخصی که طی سال های گذشته منفی بوده، بهره وری است. به گزارش خراسان، این اظهارات نشان می دهد که حاشیه های سود ایجاد شده توسط این 500 کشور که سهم قابل توجهی از نسبت فروش به تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده اند، عملاً ارتباطی به عملکرد آن ها نداشته است. در این میان حاشیه سود بیش از 80 درصدی شرکت های سرمایه گذاری مالی، از آن جایی که این شرکت ها عموما متصل به بانک ها هستند، قابل توجه است. 

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما