اقتصادی
تجارت نیوز
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۱:۴۰:۰۶
کاهش توليد زعفران به دليل خشکسالي
کاهش توليد زعفران به دليل خشکسالي
حدود ۸۰ درصد زعفران ايراني به هنگ‌کنگ، امارات، اسپانيا، چين و افغانستان صادر مي‌شود. رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران ايران با اعلام اين خبر گفت: خشکسالي و عدم توجه دولت به کشاورزان ممکن است باعث شود توليد و صادرات زعفران در سال‌هاي آينده کاهش پيدا کند!
تجارت نیوز

بعد از گراني ميوه نوبت به زعفران رسيده است. خطر بي‌آبي و بحران آب در ايران بخش کشاورزي را تهديد مي‌کند. در يک سال اخير به دليل بحران بي‌آبي و کاهش ۵۲ درصدي بارش‌ها ميوه کمياب و گران شد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد در سال ۱۴۰۰ بيش از ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبي هستند و از ميان اين تعداد ۱۰۱ شهر در وضعيت قرمز تامين آب قرار دارند.
خراسان هم از ديگر شهرهايي که بحران بي‌آبي در اين شهر جدي است. کشاورزان اين منطقه مي‌گويند به دليل بي‌آبي امسال کشت زعفران کمتر از سال‌هاي گذشته شده است!

کشاورزان انگيزه‌اي براي توليد ندارند!
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران ايران اما توضيح داد: به فصل برداشت نزديک هستيم. هنوز آمار دقيقي از توليد زعفران بيرون نيامده است. با توجه به خشکسالي، افزايش هنگفت قيمت آب و عدم تغيير قيمت‌ها در سه سال گذشته کشاورزان ديگر انگيزه‌اي براي توليد زعفران ندارند.

کشاورزان مي‌گويند قيمت زعفران در سه سال گذشته تغييري نکرده است. همين مقرون به صرفه بودن قيمت زعفران در ايران باعث شده دلال‌هاي چيني زعفران را با قيمت مناسب از ايراني‌ها بخرند و با قيمت‌هاي بالايي به کشورهايي از جمله اسپانيا و ايتاليا بفروشند!

قيمت زعفران ۱۶ ميليون تومان است
غلامرضا ميري با اشاره به قيمت زعفران در ايران گفت: قيمت زعفران امسال هنوز بيرون نيامده است اما سال گذشته از کيلويي هشت تا ۱۶ ميليون تومان فروخته شد. همچنين براي مصرف‌کننده هم مثقالي ۵۰ تا ۸۵ هزار تومان است.
کشاورزان و صادرکنندگان مي‌گويند قيمت‌ها مشخص نيست. رسما در اين سه سال گذشته تغييري در قيمت زعفران رخ نداده و اين انگيزه کشاورزان را کاهش داده است.
آنها مي‌گويند قيمت عوامل توليد از جمله نرخ دستمزد، کرايه حمل و نقل، بيمه و … افزايش داشته است اما زعفران براساس افزايش قيمت عوامل توليد گران نشده است!

ميري در توصيه‌اي به دولت گفته است که براي زعفران هم مانند برنج و گندم بايد نرخ تضميني تعريف شود تا کشاورزان بتوانند کشت زعفران را توسعه دهند. در غير اينصورت عدم توجه دولت به درخواست کشاورزان مي‌تواند توليد و ارزآوري را کاهش دهد.
سال گذشته هم عدم توجه دولت به بخش کشاورزي باعث شد که پياز زعفران به قطر به شکل مسافري قاچاق شود که اين مساله امسال افزايش توليد و صادرات زعفران ايراني را تهديد کرده است.

سال گذشته مهدي علي‌پور، يک فعال اتاق بازرگاني و صادرکننده در توييترش از صادرات چمداني پياز زعفران از مشهد به قطر خبر داد. او در اين باره نوشته بود: « پياز زعفران را از مشهد بردند قطر توليد کنند. سفير هم با افتخار شرکت کرده است. چند سال ديگه با پول قطري‌ها کسي نامي از زعفران ايراني به ياد نمي‌آورد.»

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما