بین الملل
ایسنا
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۱۲:۱۰:۰۵
واکنش انور قرقاش به بازگشت سفیر امارات به تهران
واکنش انور قرقاش به بازگشت سفیر امارات به تهران
مشاور رئیس دولت امارات در امور دیپلماتیک تاکید کرد که بازگشت سفیر این کشور به تهران در راستای رویکرد منطقه ای ابوظبی برای ترمیم پل‌ها و تقویت روابط است.
ایسنا

انور قرقاش، مشاور رئیس دولت امارات در امور دیپلماتیک در واکنش به بازگشت سفیر این کشور به تهران در صفحه توییتر خود نوشت: تصمیم رهبری امارات برای بازگشت سفیرش به تهران در راستای رویکرد منطقه ای این کشور مبنی بر ترمیم پل ها و تقویت روابط برای ایجاد فضای اعتمادسازی و تفاهم و همکاری است.

وی گفت: ما بر این باوریم که همکاری و هماهنگی عربی و منطقه ای برای ایجاد منطقه ای باثبات و آینده ای شکوفا امری ضروری است.

پیش از این وزارت خارجه امارات اعلام کرد: در چارچوب تمایل رهبری امارات برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران و در اجرای تصمیم قبلی خود مبنی بر ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک به درجه سفیر و نیز در راستای تماس تلفنی ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۲ شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه و همکاری های بین المللی و جناب آقای دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی روزهای آینده سیف محمد الذابی سفیر امارات به تهران باز می‌گردد.

این وزارتخانه اعلام کرد که این تصمیم بر اساس هماهنگی‌های مستمر با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بر اساس موازین دیپلماتیک جاری بین کشورها صورت می‌گیرد.

وزارت امور خارجه امارات در بیانیه خود تاکید کرد: سیف محمد الذابی با هماهنگی و همکاری مقامات ایران، به منظور کمک به پیشبرد روابط دوجانبه و دستیابی به منافع مشترک دو کشور همسایه و منطقه، در روزهای آینده برای انجام وظایف دیپلماتیک خود در سفارت امارات، به تهران بازخواهد گشت.

سیف محمد عبید الزعابی از سال ۲۰۱۱ سفیر امارات در تهران و سفیر غیر مقیم این کشور در ارمنستان از سال ۲۰۱۳ است.
در پی قطع روابط ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴، امارات متحده عربی نیز به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران طی سال‌های اخیر به تبعیت از ریاض، سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و این روابط از سطح سفیر به کاردار تنزل پیدا کرد. امارات همچنین در آن سال تصمیم گرفت که تعداد دیپلمات های ایرانی موجود در آن کشور را کاهش دهد.

در این سال‌ها روابط ایران و امارات، دوران پر از فراز و نشیبی را طی کرده است چنانکه گاهی رقابت‌ها و اختلافات موجود بین دو کشور به سمت خصومت سوق پیدا کرده ولی به نظر می‌رسد که در مدت اخیر مقامات دو کشور در تعاملات دیپلماتیک رسمی و غیررسمی خود تلاش‌ کرده‌اند به رغم برخی از اختلاقات از جمله ارتباط نزدیک موجود بین امارات و رژیم صهیونیستی و هشدار چندین باره ایران در مورد عواقب این موضوع، این روابط را مدیریت کنند و  براساس اظهارات علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در آذرماه سال گذشته بعد از سفر به امارات، صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات باز کنند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما