اجتماعی
فارس
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۱:۰۵:۳۱
حمله خرس به قُرُق‌بان مازندرانی
حمله خرس به قُرُق‌بان مازندرانی
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران از حمله خرس به قُرُق‌بان مازندرانی اهل چهاردانگه در منطقه دودانگه خبر داد.
فارس

حمله خرس به قرق‌بانان از جمله خبرهایی است که در چند سال اخیر کم نظیر بوده است.

هنوز بحث کمبود نیروی قرق‌بانان در مواجهه با قاچاقچیان چوب به سرانجام خاصی نرسیده که بحث حمله حیوانات به این نیروها هم به چالش‌های این روزهای نیروهای حفاظت از جنگل اضافه شده است.

مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران درباره جزئیات حمله خرس به  قرق‌بان محمد اسماعیلی اظهار کرد: این نیروی باتجربه و در آستانه بازنشستگی در حین گشت‌زنی در جنگل سری چهار بولای دودانگه مورد حمله ناگهانی یک قلاده خرس قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه فرد حادثه دیده  از ناحیه دو دست با مشکل شکستگی مواجه شده است، افزود: به دلیل تداوم حمله خرس قرق‌بان از ناحیه پا و شکم هم دچار جراحت شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و جنگل‌بانی مازندران بیان کرد:  پس از اطلاع‌رسانی به خانواده با استفاده از تلفن همراه، مردم روستا پس از طی مسافت در منطقه صعب‌العبور جنگلی نسبت به انتقال مصدوم به مرکز درمانی دودانگه و ساری اقدام کردند.

وی اضافه کرد: اقدامات درمانی بر روی بیمار در بیمارستان امام خمینی(ره) ساری در حال انجام است اما میزان جراحت وارده به قرق‌بان ۵۱ ساله بسیار زیاد است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران مهمترین مشکلات این روزهای قرق‌بانی در استان مازندران را کمبود نیرو اعلام کرد و افزود: به دلیل ارزش بالای جنگل این منطقه گشت‌زنی‌ها باید به صورت روزانه انجام شود اما به دلیل محدودیت‌هایی که در تامین نیرو وجود دارد مجبور هستیم نیروهای قرق‌بان را به مناطق پرخطر زیستگاه حیات وحش اعزام کنیم.

وی اضافه کرد: تامین نیرو یکی از نیازهای اساسی برای حفظ و حراست جنگل‌های هیرکانی است که انتظار داریم سازمان‌های متولی با درک این حساسیت برای حفظ جان قرق‌بانان و حراست از جنگل با درخواست‌های مطرح شده موافقت کنند.

ذکریایی با اعلام اینکه برای کمک به حفظ جنگل‌های هیرکانی نیاز به دریافت مجوز جذب نیرو داریم، گفت: حفاظت از این مناطق به واسطه ثبت جهانی بسیار حائز اهمیت بوده و متناسب با حساسیت‌های جهانی باید نیروهای مناسب در اختیار داشته باشیم.

وی در ارتباط با ضرورت جذب نیرو در این منطقه گفت: با توجه به اینکه منطقه، زیستگاه حیوانات وحشی است برای حراست از جنگل نیاز است که گشت‌زنی‌ها به صورت دو نفره انجام شود.

به گزارش فارس، ۱۶ نفر از نیروهای حفاظتی منابع طبیعی در سال جاری در درگیری‌ و برخورد با قاچاقچیان چوب دچار مصدومیت شدند، ۸۳ نفر از نیروهای قرق‌بانی مازندران در سال جاری بازنشسته شدند که جای این افراد تنها ۲۰ نفر جایگزین شده اند.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما