بین الملل
باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴۰۰/۰۹/۱۲ ۱۱:۰۸:۴۶
چنددستگی در اروپا صدای پاپ فرانسیس را هم درآورد
چنددستگی در اروپا صدای پاپ فرانسیس را هم درآورد
رهبر کاتولیک‌های جهان با اشاره به بحران پناهجویان در اروپا و اختلافات در این زمینه، خواستار اتحاد کشورهای اروپایی و خاتمه دادن به چنددستگی شد.
باشگاه خبرنگاران جوان

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان، در سخنان امروز (پنج‌شنبه) خود در قبرس، با اشاره به ورود پناهجویان به اروپا، خواستار اتحاد و یکپارچگی در اتحادیه اروپا و پایان دادن به چنددستگی شد.

او در بخشی از سخنانش گفت: «آنچه در قبرس اتفاق افتاد تجربه‌ای برای تمام اروپاست، ما باید با هم کار کنیم تا آینده‌ای شایسته بشریت بسازیم، بر اختلافات غلبه کنیم و اتحاد داشته باشیم.»

پاپ فرانسیس سپس خواستار اتحاد اروپا شد و گفت: «ما باید از همدیگر استقبال کنیم و مانند خواهر و برادر بایکدیگر قدم برداریم.»

هفته گذشته نیز پاپ فرانسیس با اشاره به جان‌باختن پناهجویان در کانال مانش و تشدید تنش میان انگلیس و فرانسه از این دو کشور خواست تا به انسانیت پناهجویان احترام بگذارند.

این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که یونان و ترکیه ماه ژانویه برای نخستین‌بار ظرف حدود ۵ سال در تلاش برای کاستن از تنش‌ها برسر مناقشات مرزی طولانی‌مدت خود در دریای اژه و شرق مدیترانه، گفت‌وگو‌های دیپلماتیک را در سطح بالا ازسرگرفتند، ولی دو طرف همچنان به شدت دارای اختلاف هستند.

ترکیه می‌گوید به طور ناعادلانه از دسترسی به منابع دریای مدیترانه کنار گذاشته شده است. آنکارا همچنین تأکید دارد پارسال به پناهجویان برای تجمع در مرز یونان کمک نکرده است. مصر و فرانسه تا حد زیادی از یونان در این مناقشات حمایت کردند.

از طرف دیگر در چندماه اخیر پروتکل ایرلند شمالی عامل افزایش تنش میان انگلیس و فرانسه شده است، این پروتکل بخشی از توافق برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) محسوب می‌شود و به موجب آن حقوق ماهیگیری در بخش‌هایی دریایی افزایش یافته که مورد مناقشه بسیار میان دو طرف است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما