سیاسی
ایرنا
۱۴۰۰/۱۲/۲۶ ۱۲:۳۵:۲۱
معاون وزیر خارجه انگلیس: آزادی اخیر زندانیان به تسویه طلب قدیمی ایران ارتباطی ندارد
معاون وزیر خارجه انگلیس: آزادی اخیر زندانیان به تسویه طلب قدیمی ایران ارتباطی ندارد
یک روز پس از آزادی دو محکوم امنیتی انگلیسی - ایرانی، معاون وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که این مساله به تسویه طلب قدیمی ایران ارتباطی ندارد و دو پرونده به طور موازی پیگیری شد.
ایرنا

جیمز کلورلی روز پنجشنبه در یک گفت‌وگو اظهار داشت: ما همواره به روشنی اعلام کردیم که این مبلغ را بدهکار هستیم و به دنبال راه‌های پرداخت آن بودیم. وی با اشاره به اینکه آزادی دو محکوم امنیتی به تصمیم ایران بستگی داشت عنوان کرد که این دو موضوع به هم مرتبط نبود.

این دیپلمات ارشد انگلیسی همچنین علت تاخیر در پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ایران را به تحریم‌ها نسبت داد و گفت که تسویه این بدهی آسان نبود. وی افزود که توافق صورت گرفته با تحریم‌های بین‌المللی در هماهنگی است.

کلورلی در پاسخ به این سووال که چرا بدهی ایران قبلا پرداخت نشد، افزود: نمی‌توانم وارد جزئیات توافق شوم اما با دولت سابق ایران سخت می‌شد کنار آمد و برخی از پیشنهادهایی که ما ارائه دادیم مورد پذیرش قرار نگرفت اما دولت جدید این فرصت را به ما داد که مسائل را از نو پیگیری کنیم.

رسانه‌های انگلیس پس از آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری که دیروز بنا به دلایل بشردوستانه و انسانی آزاد شدند اصرار دارند که تسویه بدهی قدیمی این کشور به ایران را عامل آزادی دو محکوم امنیتی معرفی کنند. این درحالیست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیروز تصریح کرد که «هیچ ارتباطی بین پرداخت این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آن‌ها ثابت شد و قوه قضاییه باید درباره وضعیت آن‌ها تصمیم می‌گرفت، وجود ندارد.»

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما