بین الملل
فارس
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۰۸:۵۱:۵۵
اولين اظهارات نخست وزير لبنان بعد از تشکيل دولت
اولين اظهارات نخست وزير لبنان بعد از تشکيل دولت
نخست وزير لبنان روز جمعه در مصاحبه‌اي گفت که تلاش دارد تا سقوط آزادي که لبنان شاهد آن است را متوقف کند.
فارس

«نجيب ميقاتي» نخست وزير لبنان پس از آنکه موفق به تشکيل کابينه شد در اولين مصاحبه خود گفت تمرکز کنوني وي مقابله با ويروس کرونا است.

وي که با شبکه خبري الشرق مصاحبه مي‌کرد، افزود:‌«بازسازي بندر بيروت ضمن اولويت‌هاي ما خواهد بود و تنها 8 ماه تا تحقق آن چيزي که مي‌توانيم انجام دهيم زمان داريم».

ميقاني گفت: «مي‌خواهيم ارتباط با کشورهاي عربي اطراف را از سر گرفته و در راستاي بازگرداندن لبنان به جامعه بين‌المللي تلاش خواهيم کرد».

نخست وزير لبنان گفت: «از شوراي همکاري خليج (فارس) خواهيم خواست تا از ما حمايت کرده و بر هماهنگي و همکاري با تمامي کشورهاي عربي تاکيد داريم و اين امکان وجود ندارد که در ارتباط نزديک با کشورهاي عربي نباشيم».

وي اضافه کرد: «هر کسي که به دنبال مانع تراشي در راستاي فعاليت دولت باشد اخراج خواهد شد و طرح نجات ما موجود بوده و در راستاي تحقق آن تلاش خواهيم کرد».

ميقاتي گفت که پس از راي اعتماد پارلمان، ارتباطات خارجي را افزايش خواهد داد و با بانک جهاني درباره کمک ارتباط برقرار خواهد شد.

نخست وزير لبنان گفت: «بانک مرکزي لبنان به تنهايي مسئول بحران کنوني نبوده و تلاش داريم تا سقوط آزادي که لبنان شاهد آن است را متوقف کنيم».

وي اضافه کرد: «اصلاحات در لبنان نيازمند زمان است تا نتايج آن مشاهده شود و نيازمند پر کردن خلأيي هستيم که 13 ماه تعطيلي سياسي ايجاد کرد و بحران در لبنان نيازمند تحليل نبوده بلکه به راه حل نياز دارد».

ميقاتي افزود: «اميدواريم که در مذاکرات با صندوق بين‌المللي پول پيشرفت‌هايي حاصل شود و شرط‌هاي اين نهاد بين‌المللي را اجرا خواهيم کرد و منتظر کمک‌هايش باقي خواهيم ماند».

نخست وزير لبنان تاکيد کرد که بحران‌ها را در سريعترين زمان ممکن حل خواهد کرد و درخواست مهلت نخواهد کرد.

وي در پايان مصاحبه خود نيز گفت که انتخابات پارلماني در لبنان در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.

عصر امروز پس از ديدار نجيب ميقاتي با «ميشل عون» رئيس‌جمهور و «نبيه بري» رئيس پارلمان اين کشور، رياست جمهوري لبنان، رسما اعلام کرد که فرمان تشکيل دولت جديد اين کشور امضاء شده است.

نجيب ميقاتي نخست‌وزير اسبق لبنان در تاريخ چهارم مرداد از سوي ميشل عون مأمور تشکيل کابينه شد. لبنان از مرداد سال گذشته تاکنون دولت رسمي نداشت و «حسان دياب» به عنوان نخست‌وزير پيشبرد امور در اين کشور فعاليت مي‌کرد.

بر اساس گزارش شبکه «اسکاي نيوز»، نخست‌وزير جديد لبنان پس از تشکيل کابينه جديد اين کشور سخنراني کرد و گفت: «همه از وضعيت بد لبنان با خبر هستند. لبنان در وضعيت خوبي نيست و دارو وجود ندارد».

نجيب ميقاتي ادامه داد: «بايد براي موفقيت کابينه و جلوگيري از نااميدي و يأس با يکديگر همکاري کنيم. من براي فراهم کردن اقلام اوليه با تمام سازمان‌هاي بين‌المللي ارتباط برقرار خواهم کرد».

ميقاتي اضافه کرد: «اين دولت نماينده تمام لبنان است و نه فقط گروه معيني از آن‌ها. ما به کشورهاي عربي نيازمنديم و دَر اين کشورها را خواهيم زد. اميدواريم روند فروپاشي لبنان متوقف شود و لبنان به مرحله شکوفايي بازگردانده شود».

وي همچنين گفت: «اکنون زمان کار است و نه مجادله سياسي. ما قصد داريم انتخابات پارلماني را در زمانش برگزار کنيم».

نخست‌وزير جديد لبنان همچنين با اشاره به اينکه بانک مرکزي لبنان ذخاير ارزي ندارد، تأکيد کرد: «در راستاي منافع لبنان با هر طرفي به‌ جزء اسرائيل تعامل خواهم کرد».

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما