بین الملل
ایرنا
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۱۳:۰۳:۳۲
واکنش مقام قطری به ادعای «جایگزینی گاز قطر با روسیه»
واکنش مقام قطری به ادعای «جایگزینی گاز قطر با روسیه»
نخست‌وزیر اسبق قطر صحت اخبار منتشره مبنی بر فراخوانی امیر قطر به واشنگتن برای گفت‌وگو درباره جایگزینی گاز قطر به جای گاز روسیه را تکذیب کرد.
ایرنا

«حمد بن جاسم» نخست‌وزیر اسبق قطر در واکنش به انتشار برخی خبرها مبنی بر فراخوانده شدن «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به واشنگتن در ارتباط با بحران انرژی گفت که شایعات مربوط به گفت‌وگوی امیر قطر با مقامات آمریکایی درباره جایگزین کردن گاز قطر به جای گاز روسیه صحت ندارد.

وی در صفحه توئیتر خود توضیح داد که سفر اخیر امیر قطر به واشنگتن «برنامه ریزی شده بود و مقدمات این سفر مدتی قبل از بحران اوکراین فراهم شده بود».

حمد بن جاسم تأکید کرد که «تأمین و انتقال گاز از طریق خط لوله یا نفت‌کش به سال‌ها زمان نیاز دارد».

نخست‌وزیر اسبق قطر افزود: «برخی در منطقه ما به تحریک کردن عادت کرده‌ و تلاش کرده‌اند با ادامه جنگ اوکراین، قطر را در رویارویی کنونی غرب و روسیه قرار دهند».

وی در ادامه رشته توئیت خود نوشت: «برخی ادعا کردند که امیر قطر قبل از آغاز جنگ به واشنگتن فراخوانده شد تا گاز قطر جایگزین صادرات گاز روسیه به اروپا شود. چنین دروغ‌هایی یادآور روش‌های تحریک‌آمیز دهه شصت و هفتاد قرن گذشته است که برخی‌ها به آن عادت کرده‌اند.آنان فراموش کردند که ملت‌ها امروز این تحریک‌ها و فریب‌ها و دروغ‌ها را متوجه می‌شوند».

چندی پیش همزمان با آغاز بحران اوکراین، وزیر انرژی قطر هم در سخنانی جایگزین کردن سریع عرضه گاز روسیه به اروپا را امری غیرممکن خواند و گفت که در صورت مختل شدن عرضه گاز روسیه به اروپا به دلیل بحران اوکراین، نه قطر و نه هیچ کشور دیگری ظرفیت جایگزین کردن صادرات گاز روسیه به اروپا را با استفاده از گاز طبیعیِ مایع شده (ال‌ان‌جی) ندارد.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما