اقتصادی
خراسان
۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ۰۹:۱۲:۱۶
شناسایی 2 میلیون مالیات دهنده
شناسایی 2 میلیون مالیات دهنده
رئیس کل سازمان مالیاتی با بیان این که بخش بزرگی از فعالان اقتصادی در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده‌اند، از شناسایی بیش از 2 میلیون مودی جدید از طریق تعیین تکلیف کارتخوان‌های بانکی در دو ماه و نیم خبر داد.
خراسان

اظهارات وی همچنین حاکی از آن است که حدود 92 درصد از واحدهای صنفی موجود در بخش مشاغل اظهارنامه مالیاتی با رقم صفر ارائه کرده اند!به گزارش فارس، داود منظور با تاکید بر این که تمامی فعالیت های اقتصادی توسط این سازمان باید پایش شوند، گفت: یکی از دلایل فرار مالیاتی اشراف نداشتن اطلاعاتی راجع به این موضوع است. بخش بزرگی از فعالان اقتصاد در نظام مالیاتی ثبت‌نام نشده‌اند و آن هایی را که شناسایی کردیم اظهارنامه مالیاتی نمی‌دهند و بخشی که اظهارنامه مالیاتی می‌دهند اظهارنامه با درآمد صفر بیان کرده‌اند. وی افزود: یک میلیون و 200 هزار واحد صنفی در بخش مشاغل وجود دارد که از این میزان یک میلیون و 100 هزار واحد صنفی اظهارنامه مالیاتی با رقم صفر ارائه کردند و می‌دانند که دست نظام مالیاتی خالی است و نمی‌تواند سربه‌سر ما بگذارد. منظور ابراز امیدواری کرد که قبل از زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان، این سازمان بتواند اظهارنامه برآوردی تولید کند. اگر مودیان بدانند که سازمان دستش پر است و بر مبنای اطلاعات عمل کرده، جرئت نمی‌کنند خلاف آن عمل کنند؛ چرا که کتمان مالیات جرم است و مجازات دارد.رئیس کل سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: همه تلاش ما این است  که با دسترسی به تراکنش‌های بانکی، بیمه‌نامه‌ها، بارنامه‌ها، مراودات گمرکی، خودرویی و املاک، همه آن چه را که منجر به فعالیت اقتصادی افراد می‌شود شناسایی و احصا کنیم.


70 درصد صاحبان پوزهای بانکی مودی مالیاتی نیستند
وی یکی از اقدامات این سازمان در حوزه کنترل فرار مالیاتی را سامان دهی پوزهای بانکی دانست و خاطرنشان کرد: طبق ماده 10 و 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی، بیش از 13 میلیون پوز (کارتخوان) بانکی داریم که در مرحله اول رسیدگی و تعیین تکلیف شد. این قانون از اردیبهشت امسال باید اجرایی می‌شد، اما متوقف بود. در صورتی که افراد پرونده مالیاتی نداشته باشند، باید تشکیل پرونده بدهند، وگرنه پوز بانکی آن ها قطع می‌شود. به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی، بر اساس بررسی‌ صورت گرفته 70 درصد پوزهای بانکی مودی مالیاتی نیستند و پرونده مالیاتی ندارند، در دو ماه و نیم حدود دو میلیون مؤدی جدید شناسایی شدند. فقط در آذرماه یک میلیون مؤدی جدید از طریق مراجعه به پوزهای بانکی شناسایی کردیم. کل مؤدیانی که در نظام مالیاتی اظهارنامه می‌دهند و آن هایی که طبق تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم عمل می‌کنند سه میلیون و 200 هزار نفر هستند.رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین یادآور شد: در همکاری با ثبت شرکت‌ها مقرر شد شرکت‌هایی که طی سه سال اخیر فعال بودند و اظهارنامه مالیاتی نداده‌اند، شرکت آن ها ابطال شود.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما