بین الملل
فارس
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۲:۱۰:۴۳
احوالپرسی اردوغان از شاه سعودی
احوالپرسی اردوغان از شاه سعودی
پس از گزارش رسانه‌های سعودی درباره انتقال شاه این کشور به بیمارستان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌و‌گو با ولی‌عهد سعودی برای شاه عربستان آرزوی شفای عاجل کرد.
فارس

ریاست جمهوری ترکیه، امروز (سه‌شنبه)، اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

بنابر این اعلام، رئیس‌جمهور ترکیه در این تماس تلفنی از «سلامتی شاه سعودی ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود که برای انجام آزمایش‌های پزشکی به بیمارستان انتقال داده شد، اطمینان حاصل کرد.»

ریاست جمهوری ترکیه همچنین اضافه کرد که اردوغان برای شاه سعودی آروزی شفای عاجل کرده است. در بخش دیگری از این بیانیه اشاره شده است که دو طرف روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای مورد اهتمام مشترک را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

دیوان پادشاهی عربستان سعودی، روز یکشنبه هفته جاری، اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز  شامگاه شنبه راهی بیمارستان فوق تخصصی «ملک فیصل» در شهر جده شده است. خبرگزاری رسمی سعودی بدون هیچ گونه توضیحی، صرفا مدعی شده بود که وی برای انجام برخی آزمایش‌های پزشکی به بیمارستان منتقل شده است.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین و «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس کشور امارات، روز دوشنبه، هر یک با ارسال پیامی جداگانه انجام موفقیت آمیز آزمایش کولونوسکوپی را به شاه سعودی تبریک گفتند. امیر کویت و سلطان عمان نیز در پیام‌هایی برای سلمان بن عبدالعزیز، آرزوی سلامتی کردند.

این برای دومین بار در دو ماه گذشته است که شاه سعودی راهی بیمارستان می‌شود. او در تاریخ ۱۶ مارس (۲۵ اسفند۱۴۰۰) نیز راهی بیمارستان ملک فیصل شده بود تا به گفته دیوان پادشاهی ضمن انجام آزمایش‌های پزشکی، باتری قلبش را نیز عوض کند.

مدتی است که روابط ریاض و آنکارا بهبود یافته است. روابط دو طرف پس از ترور «جمال خاشقچی» ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» و از منتقدان دولت سعودی متشنج شد.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی در اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید. مقام‌های آنکارا در واکنش به این قتل، دادگاهی غیابی برای محاکمه عاملان ترتیب دادند و این موضوع به همراه برخی دیگر از مسائل، روابط ترکیه و عربستان سعودی را به شدت تیره کرد. دولت آمریکا در گزارشی که درباره این قتل منتشر کرد، اعلام کرد این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی انجام شده است.

با این حال، دستگاه قضایی ترکیه حکم توقف محاکمه غیابی عاملان قتل جمال خاشقچی ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» و همچنین واگذاری آن به دستگاه قضایی عربستان را صادر کرد و وزارت دادگستری ترکیه نیز موافقت خود را با این امر اعلام کرد.

پس از ارجاع پرونده خاشقچی به دستگاه قضایی عربستان سعودی، اردوغان به عربستان سفر کرد و با مقامات ارشد سعودی از جمله بن سلمان و سلمان بن عبدالعزیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

تصمیم ترکیه برای بستن پرونده محاکمه غیابی عاملان قتل جمال خاشقچی و تحویل آن به عربستان سعودی، واکنش‌های زیادی را در پی داشت و رهبر بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون و رقیب رجب طیب اردوغان اظهارنظر تندی در این باره کرد.

«کمال قلیچ‌دار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه در واکنش به این اقدام گفت: «او (اردوغان) حقوق و اعتبار دادگاه‌های ترکیه را درباره قتلی که در ترکیه ارتکاب شده بود، به عربستان سعودی تفویض کرد...الان مشخص شد که احمق چه کسی است». وی همچنین ادعا کرد که اردوغان در ازای دریافت پول از عربستان سعودی پرونده خاشقچی را بسته است.

صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصادی سیاسی بین الملل فرهنگی ورزشی ارتباط با ما